Dashboard
Refresh
New Post
Sign Out
Gallery Myspace Facebook Twitter Friendster

Monday, August 25, 2008

Kesukaan Hatiku!

Tadaaa. Saye telah kembali!! hehehe. Selamat kembali diucapkan kepade saye. kakakkaka. Ehem. Nak cite pasal kesukasukian hati kite menggunakan ayat suka hati di mane mane sahaja tempat yang kite rase kite suke berada di situ. Kenapa dan mengapa kite suke mengucapkan perkataan tersebut selepas bercerita panjang lebar dan tibe-tibe ade orang cube untuk membantah dan menafikan dan juge takpuas hati serta tanye balik mengenai bende yang kite cerita tadi.

Maksudnya, saye sendiri la. Selalu kalau saye sedang bercakap ataupun bersms ataupun senang cite sedang berhubung dengan seseorang, contohnye saye cakap la hari ni saye pakai baju oren! kemudian orang tersebut mule bertanye, ade saye tanye? Saye dengan mood yang ceria tadi pun rase macam down sikit (sikit je) dan dengan senyuman akan menjawab, saje, takbleh? takpun tibe-tibe je orang tu menasihati kite supaye jangan pakai baju oren kerane oren tu blablabla. Dengan muke bengang kite akan jawab balik, Ek ele. SUKE HATI saye/aku la. Sibuk-sibuk plak. Macam la diri tu bagus sangat blablabla dan sebagainye.

Kisah baju oren tadi hanye lah sebagai contoh. Ade banyak cabang suke hati ni. Tapi tak kire lah orang tu tengah bengang ke, gembira ke, mesti akan ade perkataan suka hati diucapkan dalam sehari harian bile tengah bersosial bersame teman. Suka hati yang bergurau tanpa melenting tu masih boleh diterima. tapi bile suka hati orang yang melenting ni susah. Kadang-kadang perkataan suka hati tu lah boleh menyebabkan orang lain marah.

*Huuii pendahuluan pun dah panjang lebar, isi tak masuk lagi. Hahahaha.

Persoalannye, mengape kite suke menggunakan perkataan tersebut? Adakah ianya kerana ego sebab asyik nak menang je tapi takde modal nak menyangkal pertanyaan atau penghujahan pihak kedua? Ataupun kite sedang malas nak terangkan panjang melebar dan ingin jimat air liur oleh itu kite hanye menggunekan perkataan SUKA HATI tu. Suke hati la. malas oo nak cakap. Ewah-ewah suke hati je cakap orang macam ni macam tu. EH suke hati saye la nak cakap ape pun, awak sibuk kenape? SUKE HATI saye la ngok!

Entah la. Kalau saye, saye memang gune perkataan suke hati tu untuk tujuan seperti di atas bergantung pade situasi. Saye tahu anda pun sedemikian juge. Kakakakakaa. Kenape perlu suke hati? SUKE hati la. hehe. seronok lak gune perkataan suke hati ni. hehe. Bende suke hati ni RUMIT nak kupas oo sebenarnye. Sape suruh kupas? *Eleh, suke hati la nak kupas ke tak. hahaha

Masalahnye, kadang-kadang tu kite tak boleh nak suke hati sangat melakukan ape ape bende yang kite rase kite suke nak buat. Kite kene jugak dengar orang yang memberi nasihat dan juge pandangan tentang bende yang kite sukehati nak buat tu. Sebab kadang-kadang bende tu benar cume kite ego dan takmahu kalah so dengan senang lenang je menjawab balik, SUKE HATI saye la. Orang yang menasihati tu pun bole jawab balik, SUKE HATI saye nak bagi nasihat ke tak. Kemudian saye pun boleh jawab balik, so SUKE HATI saye la nak dengar ke taknak. dan pihak yang kalah dan malas nak berdebat pule akan cakap. Ahh suke hati awak la. hahaha

Ayat suka hati ni je boleh menimbulkan perdebatan. Sebenarnye, kite perlu menerima pandangan dan kutukan serta komen orang orang luar terhadap kite. Mendengar dan menerima. Ianya merupakan salah satu cara untuk kite muhasabah dan memperbtul kan diri sendiri walaupun org tersebut membuat dengan cara yang paling kejam dan sinis sekali. Kite walaupun rase sakit hati kite kene cube terime kritikan. dan yang penting REDHA. pasrah je la. haha

Dalam kehidupan sehari-harian, kite tak boleh nak melakukan segala-galanye ikutsuke hati dan kepale otak kite sendiri je sebabnye dunie ni, bumi, tanah dan segale-gale yang kite ade sekarang ni merupakan PINJAMAN dan juge PERKONGSIAN antara satu dengan satu yang lain. Oksigen pun kite kongsi dengan tumbuh-tumbuhan. GIVE and TAKE kot dalam bahase ingris. KONGSI segala-galanye tu takde la SEGALA-GALAnye sangat sampai baju dan seluar dalam orang pun nak kongsi. Hahahhaa. apada.

Kite tak boleh nak sukesuke hati je buat semua bende tanpe berfikir terlebih dahulu dan kemudian bile ade orang yang sukesuke hati die je nak komen pasal perbuatan buruk kite tu, kite mule la melenting dan mengeluarkan perkataan suke hati tu dan kemudian mule komen balik pasal orang tu. Komen mengomen tentang keburukan pule akan berlaku seterusnya tanpa henti melainkan ade orang yang MENGALAH. Bese la sume orang mane nak kalah kan. Sume mesti nak menang je.

Ape yang saye cube nak cakap ni adelah kite sebagai manusie memang kite ade hak untuk bersuka hati tapi kite tak boleh suke suke hati kite je melakukan semua bende ikut sukehati kite tanpe menggunakan otak dan menghiraukan orang sekeliling. Ada paham? Kite kene pandai menerima pandangan orang lain terhadap kite. Jangan terlalu sukahati sangat sampai kite rase dunie ni kite yang punye dan boleh buat apa-apa sahaja yang kite sukehati nak buat. Ianya bukan lah sebagai satu alasan yang munasabah.

Kalau kite asyik melakukan sesuatu perkara secara sukahati kite tanpa berfikir, kite jugak yang susah nanti kan? Kalau camtu semua orang boleh menggunakan perkataan sukahati ni sebagai alasan. Walaupun kadang-kadang saye pun selalu sukahati jugak nak buat ape ape yang saye suke. hheehe. tapi kite tak boleh oo ikut sukahati kepale otak kite je. Yang penting kite kene gune akal fikiran sebelum melakukan sesuatu benda. Fikirkan sebab dan akibat kepade alam sekitar dan orang sekeliling di atas perbuatan sukahati kite tadi tu.

Ye, memang semua orang ade hak untuk bercakap dan privacy masing-masing untuk meluahkan ape di dalam hati secara suka hati. baru PUAS kan? Saye pun rase puas gak kekadang bile boleh cakap sukehati je tanpa berfikir. Seronok o buat macam tu. Lagi-lagi bile bergaduh lidah ngan kawan-kawan. SUKE HATI SAYE ar. lepas tu mesti dorang dah tak cakap pape dah sebab malas nak gado lagi. Takpun dorang malas nak layan trus dorang cakap ahh suke hati awk la! kekekeke.

Memang la ni dunia kite, kite punye suke la nak buat ape kan. Tapi betul ke ni dunie kite je? Tak btul tak btul. Dunia kite kongsi dengan ramai lagi makhluk kat bumi ni. Tanpe makhluk makhluk lain, kite tak boleh hidup jugak kan? Boleh ke kite hidup sorang-sorang je kat bumi ni. Tak boleh kan kan? haha. So, ape yang saye nak cakap ni, kite tidak boleh terlalu bersuka suka hati kite je buat semua bende yang kite sukahati nak buat.

TU je pun isi penting dalam cite yang panjang lebar ni. Kakakaka. Sebab kalau perangai kite tak elok disebabkan sukahati kite je nak buat ape, orang lain mesti akan memandang serong dengan perbuatan kite tu kan. Biarkan je la dorang nak pndang macam mane pun? Mane boleh biarkan. Kadang-kadang kite kene amik tahu jugak perspektif orang terhadap kite. Kalau tetibe ade orang yang dengki ngan kite suke suke hati die je tabur fitnah pasal kite, takkan nak biarkan? Mesti kite kene tegakkan kebenaran. Kalau tak name baik kite, keluarga gak yang rosak kan?

Dan kadang-kadang saye lebih suke biarkan orang yang terlalu bersuka hati ni buat sesukahati die. Suke hati die la nak buat ape asalkan die tak ganggu hidup saye. Malas nak amik tahu dah. Arghh pening lak cite pasal sukehati ni haha. yea yea. Suke hati saye la nak cakap ape pun. Sape suruh korang bace? Hehehhee. :P Yea yea. SUKEHATI SAYE la oi. Bising ah korang ni. kakaka. Seronok oo gune perkataan sukahati ni sbenanye, lagi lagi bile tengah berdebat ngan Hanim dan juge rakan-rakan yang lain.

*Sebab dah takde modal nak lawan balik sbb tu gune perkataan tu. hehe :P

2 comments:

cato;patchi said...

gahaha wahh mcm ni eyka ade bakat nak tulis novel ni atau buku motivasi. kak cato org petame beli. haha.

EykaHamasuba said...

hahahahhaa. xde bakat la. tak laku nnti kak cato sorang je yang beli abih bankrap la eyka pastu. hahaha :P