Dashboard
Refresh
New Post
Sign Out
Gallery Myspace Facebook Twitter Friendster

Thursday, August 28, 2008

Bercerita Mengenai Perubahan

Saye tak paham la kenape ade orang yang suke tengok dan komen tentang perubahan orang lain tapi tak pernah nak perasan tentang perubahan diri sendiri terlebih dahulu. Mereka yang mengomen ni sudah benar-benar faham ke dengan perasaan,jiwa,raga dan situasi yang dialami oleh orang yang dikomen sampai boleh mengatakan tentang perubahan orang lain.

Perasan tak, selalunye orang yang tak rapat yang rajin melihat tingkah laku dan segale perubahan diri kite. Memang kite pernah rapat tapi tak semestinya mereka boleh judge dan bandingkan diri kite dulu dan sekarang sedangkan mereka tak rapat pun dengan kite dan tak selalu bersame kite. Kawan rapat pule jarang memberikan komen tentang perubahan kerane mereka selalu bersame kite dan faham tentang situasi yang dialami.

Kawan yang PERNAH rapat (dan sekarang tak rapat) selalu nak membandingkan diri kite yang dulu dan sekarang sebab mereka tak selalu bersame kite. Tapi kawan yang betul-betul faham dan rapat dari dulu dan sekarang tak pernah nak bandingkan diri kite yang dulu dan sekarang tetapi mereka cube untuk memahami tentang situasi yang berlaku sebab mereka selalu bersama kita.

Mereka juga cube untuk menerima segala perubahan secara baik dan terbuka tetapi mereka yang kite dah tak berape nak rapat pule akan memandang negetif terhadap segala perubahan yang berlaku. Mereka lebih suka cakap belakang daripada cuba untuk memahami situasi. Mengapa mereka lebih rela membazir masa memikirkan tentang perubahan orang lain daripada mengulangkaji pelajaran yang semakin hardcore ketika usia semakin meningkat?

Macam mane mereka boleh mengatakan tentang perubahan sedangkan mereka jarang berhubung dengan kite. Adekah mereka expect perangai kite sentiase sama dan static tanpa dipengaruhi oleh masa,usia,hormon,persekitaran dan emosi? Atau mereka memikirkan tentang perubahan tersebut kerana mereka sudah jarang berhubung dengan kita?

dan kenape selalu nak pandang yang negetif tanpa memikirkan positifnya perubahan tersebut mengikut masa dan persekitaran? Ingat, semua orang berubah dan akan berubah. Perubahan akan sentiase berlaku. Tapi janganlah terlalu memandang negetif tentang segala-gala perubahan yang berlaku kepada seseorang.

Setiap orang mengalami perubahan dan setiap perubahan seseorang itu mesti akan ade je orang nak komen negetif tentang perubahan tersebut. Sifat faham-memahami amat penting. Kadang-kadang tak hairan lah kenape orang boleh jadi hipokrit sebab mereka rasa serba salah untuk jadi diri sendiri. Takut orang tak terime diri dan perangai mereka yang sebenar. Jadi hipokrit salah, jadi diri sendiri pun salah. Tak paham tol la kadang-kadang!

Saye lebih suke jadi diri sendiri. Dan ini lah saye yang sebenarnye. Siapa yang boleh terima dan melihat saya sebagai SAYA, terima kasih saye ucapkan. Kepada mereka yang suke memberi komen yang negetif terhadap saya, ataupun mempunyai perasaan dengki, jeles, busuk hati semua tu saye doakan anda bahagia dan semoga pintu hati terbuka untuk menghilangkan perasaan-perasaan tersebut.

Semua perkara yang terjadi punya hikmah yang tersendiri. Baru kini saye dapat melihat dengan jelas siapakah kawan yang benar-benar memahami dan CUBA untuk memahami diri saya luaran dan dalaman serta menerima diri seadanya dengan kawan yang hanya memahami saya dari tingkah laku fizikal sahaja.

Kite kene ingat, tak semua bende yang kite lihat benar-benar seperti ape yang kite LIHAT. tapi itu lah, luaran mencerminkan juge dalaman. Tapi tak semua luaran yang baik juga baik dalamannya. Yang penting, kite tidak boleh mempercayai sesiapa pun lebih dari kite mempercayai diri kita sendiri. :)

Sorry, TERemo sekejap. hahaha :P

2 comments:

kiera. said...

aduh.melukakan ah.
:(

EykaHamasuba said...

Tahu takpe. SANGAT melukakan. saat ni la kite bleh lihat siape yang cube untuk mengubat kelukaan dengan mereka yang memparahkan lagi keadaan. :)