Dashboard
Refresh
New Post
Sign Out
Gallery Myspace Facebook Twitter Friendster

Wednesday, August 20, 2008

Dilemma persahabatan?

Saya sering berada dalam dilemma dan kekusutan di mana saya sering menjadi pihak tengah ataupun seorang yang atas pagar di antara seorang kawan saya dengan kawan saya yang lain. Ada di antara kawan saya yang ini mempunyai perasaan tidak suka terhadap kawan saya yang itu.

Dari sekolah rendah lagi di mane kawan saye yang ini mengatakan yang tidak baik tentang kawan saye yang itu yang kemudiannye mempengaruhi saye untuk tidak berkawan dengan kawan yang itu. Oleh kerana saye merupakan budak baru di sekolah rendah tersebut, saye menjadi seorang yang mudah terpengaruh dengan mereka yang cuba untuk mempengaruhi.

Naik sekolah menengah juga saye mempunyai konflik yang sedemikian. Tetapi bukan di antara kawan yang sama seperti di sekolah rendah. Pihak lain, tapi masih sama situasinya. Saya yang ketika itu masih lagi mentah sangat mudah terpengaruh dengan suka tak suka. Yang suka kite kawan, yang tak suke kite takyah kawan.

Mujur ade seorang kawan baik saya dari sekolah rendah menasihati saya. Jika tidak kerana dia, mungkin saya menjadi seorang yang suke bermusuhan antara satu sama lain. Dan jika bukan kerana dia juga saye mungkin tidak akan rapat seperti saya rapat dengan orang yang saya rapat ketika ini.

Sehingga kini keadaan tersebut sentiasa berlaku. Di mane kawan kite tak suke kawan kite yang lain. Kadang-kadang ade jugak rase bersalah bile kite bersame dengan kawan yang ni, kawan yang tu mungkin akan terasa hati begitu juge sebaliknye. Mereka boleh bergaul tapi dalam hati terdapat perasaan yang cuba dielakkan tetapi tidak dapat dielakkan iaitu tidak menyukai antara kawan-kawan saye kerana masalah dalaman.

Saya pula tidak pernah berpihak di antara mana-mana pihak. Kerana kedua-dua belah pihak merupakan kawan saya. Ditambah pula dengan sikap saya yang tak suke bergaduh dan memang tak pernah bergaduh pun sebelum ni menyebabkan tiada terjadi konflik yang besar di antara kami.

Walaupun mereka ada yang bergaduh secara hati (bukan secara tangan), tetapi saya bersyukur kerana mereka bergaduh secara profesional. Iaitu tidak melibatkan saya dan orang lain di dalam pergaduhan. Kami masih boleh berkawan dan sentiasa berkawan baik. Tidak kiralah terhadap kawan yang ini ataupun yang itu.

Peristiwa tersebut seterusnya mematangkan lagi persahabatan saya dan kawan-kawan saya. Mereka juga tidak menghalang saya berkawan dengan sesiapa walaupun dengan orang yang mereka tidak suka tanpa tidak turut tidak menyukai saya. Maksudnya, saya tetap rapat dengan kedua-dua belah pihak. Mereka faham tentang situasi saya dan cara saya berkawan.

Saye tetap boleh bersama dengan kawan yang tidak disukai oleh kawan saya yang lain. Saya juga cuba untuk membaikkan keadaan tetapi kadang-kala masalah hati dan perasaan berkaitan dengan manusia ni susah kite nak betulkan. Ianya bergantung kepada diri kita sendiri. Ada yang telah mencuba untuk menyukai seseorang tetapi gagal, begitu juga sebaliknya.

Ahhh ape bende skema la pulak bahase saye kali ni. Haha. Ape-ape pun mereka tetap kawan saya. Saya cube menerima mereka seadanya. Yang baik dijadikan teladan yang buruk dijadikan sempadan. Eceheceh. dan kite tak boleh nak pakse orang untuk berubah kerane semuanya bergantung pade diri sendiri.

Ade kawan saye yang dulunya tidak menyukai kawan saya yang ini sekarang telah pun baik sesama mereka, dan ada pula kawan yang nampaknya baik tapi dalam hati mereka masih tidak baik dan cuba untuk membuang perasaan tersebut. Semoga berjaya saya ucapkan kepada mereka yang mencuba.

Walau ape pun yang terjadi, saya tetap sayang semuanya kerana apa yang saye lihat, kesemua kawan saye merupakan kawan yang baik-baik belaka. Cume biaselah tu konflik sentiase terjadi di mane-mane. Sedangkan lidah lagi tergigit kan? Bezanye adekah lidah tersebut semakin membengkak ataupun pulih seperti sediakala selepas tergigit. hehe

Terima kasih diucapkan kepada mereka semua. Terutamanya kepada SYAKIRAH AZAMI, kawan baik saya sejak sekolah rendah dahulu kerana menasihati saya di awal-awal dahulu. Kalau tak, saye pun taktahu macam mane keadaan antara saye dengan HANIM sekarang ni. Haha. Kan dah tayang name. Hehe lain lain name malas nak tayang o tapi bende ni sebenarnye berkaitan KITA semua la. :)

Kepada yang melalui situasi di atas, tahniah diucapkan kepada mereka yang berjaya menghadapinya dan teruskan mencuba untuk berbaik kepada mereka yang masih mencuba dan kepada pihak yang masih tidak mahu mencuba, semoga pintu hati anda terbuka untuk mencuba untuk berbaik. Walaupun ade diantare kite yang lain agama, bangsa, dan negara, kite tetap same-same manusia so,tak elok bermusuhan kan? :)