Dashboard
Refresh
New Post
Sign Out
Gallery Myspace Facebook Twitter Friendster

Friday, October 01, 2010

Facebook Profile-ku

Picture dari Gallery saye. LAME GILE TAK BUKAK! :O

Assalammualaikum. Ok. Ceritanya macam ni. Sejak dua ke tiga bulan yang lepas, inbox saya tibe tibe dipenuhi dengan muka muka strangers. WOW agak pelik ye. Ingatkan spammer, tapi bile bace balik ramai yang request suruh saye add dorang. ADD ME I CAN NOT ADD YOU, hi boleh kenal (sebelum ni takde pulak) dan sebagainya. Saya pun pelik. Kalau seorang dua saya takkan pelik tapi ni semakin hari semakin galak orang message saye. Lalu saya melihat kembali setting saye. Ade yang tak kena ke?

Bile dah check tu saye pasti tiada setting yang tak kena. Sebab allow people to send friend request saye set kan sebagai EVERYONE which means semua orang lah boleh add kan. Then, saye pun tak pasti kenapa hal ini berlaku. Bende yang akan keluar bila orang nak add saye adelah seperti :

Boleh tekan untuk tumbesaran gambar.

Okay. Saye tak tahu sama ada perkara ini normal ataupun tidak. Tapi saye ade membuat andaian sendiri. Andaian saye perkara ini terjadi MUNGKIN disebabkan:

1. Dulu saya approve semua orang, tak kira lah kenal tak kenal. Then bile dah reach 5000, facebook tak bagi saye approve orang lagi dah. Die kate dah limit. So saye pun biarkan je lah sebab saye malas nak ambil tindakan, lagipun saya agak busy dengan pembelajaran. Tapi time ni orang masih boleh add saye, sampailah friend request saye tak bergerak-gerak dari angka 1000. Paling banyak saye boleh dapat 1008 friend request! Dahsyat kan. Pelik? Saya lagi pelik.

2. Oleh disebabkan rasa bersalah dan kesian, saya pun delete kawan dalam friend list saya sikit sikit so saye boleh approve orang baru. Ini pun saya lakukan dengan hati yang berat. Berat hati nak delete kawan ni sebabnye saye takut terdelete orang yang saye kenal, tapi dah macam tak kenal. Mungkin sebab dah lama tak contact, mungkin juga sebab saya ni susah nak register nama orang dalam kepala.

3. Kalau ikutkan hati, memang taknak delete orang. Tapi orang orang mula menghantar message kat saye kate tak boleh nak add, sebab tertera 'This person has too many friends' lebih kurang macam tu la. Sampaikan kawan-kawan REALLIFE saye dekat university dan sekolah saye dahulu nak add pun tak boleh, so sebab tu saye terpaksa jugak delete manusia manusia dalam friendlist saye tu.

Gambar setelah dipotong separuh.

4. Bile dah delete friend tu sikit-sikit, dan tinggalkan dalam 4000 je, kali ini saye hanya approve orang-orang yang saye kenal sahaja. Lain semua saya biarkan dulu. Tak approve, tak ignore. Dah lama-lama biarkan sampai limit friend request iaitu 1000 orang kawan. Ni buat saye rase dilemma. Nak approve semua, saya tahu memang tak cukup, nak delete orang kat friendlist, saya rasa malas sebab facebook ni leceh sikit berbanding dengan myspace, dimana di myspace kita boleh MARK orang orang yang kita nak remove tu kan.

5. So saye pun melakukan perkara yang tak pernah saya lakukan iaitu meng'ignore' friend request. Sebenarnye ini yang saye takut. Saye memang tak pernah IGNORE kecuali orang tersebut nampak macam menyeramkan. Sebab saye rasa bersalah nak ignore orang. Mana tahu orang tu kenal kita sebenarnya kan? Sebab tu diorang add. Mula-mula saya hanya ignore orang yang hanye ade sedikit je mutual friends ataupun yang tiada langsung dan juge orang yang tidak menggunakan gambar sebenar.

6. Bile dah pandai ignore friend request, saya jadi lebih berani untuk meng-ignore lebih ramai orang yang saye tak kenal. Saya hanya approve orang yang saya kenal dan juga orang yang menarik-menarik. HAHA. Jahat, bukan? hehe. Tapi lepas dah ignore banyak-banyak tak ingat dunia, kira macam saya hanya approve 1/4 je daripada friend request saye tu kan, tibe-tibe saye tengok pengurangan dalam friend request saye pulak.

Remind me of Dunstin Check Inn.

7. Mula-mula saya ingat memang dah takde orang nak add saye dah. Bayangkan daripade boleh mendapat friend request dalam 300 sehari, kali ni nak dapat 30 pun susah. 3 orang pun susah kot sekarang ni. So saye just assume memang orang taknak add saye dah. So, ok lah kan sebab takde lah susah kerja saye kan nak fikir mana untuk di approve dan mana untuk di ignore. Juga, tak perlu risaukan friends limit lagi sebab dengan bilangan yang sedikit tu, agak susah nak capai friend limit dah. Hehe

8. Saya ingatkan berakhir di situ, rupanya tidak. Sebab, kini inbox saya pulak semakin hari semakin banyak. Lebih banyak daripada friend request. Semua pun suruh saye add diorang sebab mereka kata mereka tak boleh nak add saya. Tapi saye tak add pun, HEHE. Jahat, kan? Saya memang jahat sebenarnya. Haha. Saya bukan taknak add, tapi saya malas nak add orang. Saya memang bukan jenis yang add orang ni. Gila angkuh ayat saya tu kan? Kau fikir kau siape ha, eyka? HAISH.

9. Saya tak add sebab saye fikir tiada sebab untuk saye add orang. Saya tahu saya tak mungkin dapat merapatkan hubungan ataupun stay in touch pun dengan diorang walaupun saya add. Sebab, saya tahu lah! Hehe. So, saya mintak maaf banyak-banyak ye kawan-kawan. Bukan sebab ingin menyombong atau ego ke ape, tapi itu yang saya rasa. What for saya add orang, hanya sekadar add kan?

Time is running fast.

10. So, mengenai masalah orang tak boleh add saye sekarang ni, saye assume macam ni je la. Mungkin system kat facebook detect saye meng-ignore ramai friend request, maka dengan itu mereka tak bagi orang add saye dah. Siapa yang boleh add tu saya pun tak pasti kenapa anda lepas untuk meng-add saya. Haa, lebih kurang macam tu la saye assume. Sebabnye, before saye start ignore mengignore ni, takde pun muncul masalah macam tu. So itulah konklusinye.

Mungkin itu semua ilusi saye je sebab mungkin sebenarnye facebook dah tingkatkan security dengan mengeluarkan prevention macam tu kan? Ataupun kerja hacker yang mengehack facebook ni. Entahlah.. Tapi yang sedihnye kawan-kawan tak boleh nak add. Kalau betul hanya strangers je tak boleh nak add takpe, tapi ni yang memang dah kenal pun tak boleh nak add susah la kan. Susah lagi menyusahkan betul la kan. HAISH.

No wonder friend request saye tidak sebanyak dahulu, which is saye rase agak terpegun (HAHA) sebab selalunye sehari tu dah boleh penuh friend request dengan muka muka yang tak kenal. Sekarang saye tak tahu sama ada perkara ini baik ataupun tidak untuk saye. Yang baiknye, saya takyah susah susah pening kepala pasal friend request dah kan. Tapi yang tak baiknye, kawan yang memang saye kenal kat real life ni pulak cakap diorang tak boleh add saye. WAAA T___T


So, saye ade memikirkan beberapa jalan penyelesaian.

1. Ada orang suggest saya supaya membuat fanpage, dimana unlimited orang boleh pergi ke page saye tu dan menekan butang LIKE untuk menjadi friend. Tapi saya rasa macam tak perlu je buat fanpage tu kan. Pertama, kalau saye buat pun memang takkan update la sebab saye tak boleh fokus kat dua benda. Mesti saya akan biarkan je macam tu tak berupdate. Kedua, saya tak rasa perlu sebab saya sedar siapa lah saye untuk di'like' kan. cewah. Hehe.

2. Delete orang tak kenal dalam friendlist tu. Haa, saya memang anti dengan word 'delete'. HAHA. Tak tahu kenapa, saya rasa macam sedih je nak delete orang. Sebab entahlah, taktahu kenape. HUHU. Saya takut kalau saye delete kang, saye terdelete orang yang kenal saya, walaupun saya tak kenal diorang. Nanti mesti dorang kate, saye ni sombong la ape la. Nanti saye yang sedih. Hehe

3. Buat akaun facebook baru. Kali ini buat account yang STRICT di mana hanya orang yang saye kenal betul-betul kenal je saye akan approve, dan mungkin saya sendiri yang akan mengeadd mereka. Tapi rase sayang pulak nak buat account baru, dan tinggalkan account lama. Akaun lame banyak kenangan lah. SEDIH dan SAYANG. Lagipun, kalau saye hanye approve orang yang saye betul-betul kenal je nanti tak berkembang la minda dan network saye kan. Sebab kawan dengan orang yang same je, kan?

The problem is settle with just a single click.

4.
Delete je facebook dan menjalani kehidupan macam biasa tanpa facebook. TETAPI (!) ha, ade big but di situ ye. Haha. Kalau saye delete, saye yang bosan. Facebook ni tempat saye hilangkan bosan, so kalau saye delete macam mane saye nak hilang kan bosan? Buat lah bende lain, eyka. Haih. Lagipun kalau delete, susah lah saye nak contact dengan kawan-kawan saye. Then, takyah la contact. Telepon kan ade. Haiya!

Sekarang saye sendiri buntu tak tahu nak buat ape. So, saye hanye biarkan je lah facebook saye macam yang sedia ade sekarang ni dan menjalani kehidupan macam biasa. HAHA. Lagipun, saya bukannye aktif dah dalam dunia internet ni. Blog, myspace, twitter, friendster, deviantart semua terabai tidak berupdate. Saya pernah jugak terfikir nak hilang terus dari dunia internet ni. Tapi nanti saye sendiri yang bosan kan? So, takpe lah. Slow slow eyka. Lama-lama orang pasti akan lupa punya pasal eyka. :) *Ayat sedih* Hehe



P/S: Apapepun terima kasih lah kepada yang sudi mengenali diri saye yang tidak seberapa ini. CEWAH! :')

SEKIAN, 4.00am

10 comments:

Hanif Halim said...

haha,, jadi kawan eyka dekat blog sudah la =D

Lia Hasty said...

betul cakap kawan2 eyka.
buat fanpages.
kalau kite tak online pun x kisah.
hak kite kan. tak jadi masalah.
dah dorg nak add sangat.
kalau nak buat akaun fb tu personal.
buat la fanpages utk org yg x kenal.
fikir betul2 okay.

;-)

Lina Khairunisa said...

orang popular, ramai nak add. hihihi. :D buat jela fanpage, lina yg like dulu. ;DDD

wannurfazrini said...

eh buat la fanpage . kan senang . org just like aje.

Anonymous said...

You need to make a fan page from yourself. Totally. 1000 requests? Gosh, I can't believe that. You're so damned popular! xD

Eyka Hamasuba said...

ahmad hanif,
haa ni yang nak 'like' ni. kan best kalau ade butang like kat komen blogspot ni kan :P

Eyka Hamasuba said...

sis clara,
ok sis, thanks! hehehe. tapi rase macam tak seronok lak kan buat fan page tu. :S

Eyka Hamasuba said...

lina,
lina! lame tak nmpk hehehe. emm tak la sis tak popular pun, biase je. :D nnti la kalau sis nak buat sis umukan ye :D

Eyka Hamasuba said...

wan,
mmg laa.. tapi.. hmm. takpe, nnti eyka buat k! thankss hehe

Eyka Hamasuba said...

fikri,
loh. bukan popular pun la. biase jee. orang maybe main add2 je wpun tak kenal. hahaha ;P