Dashboard
Refresh
New Post
Sign Out
Gallery Myspace Facebook Twitter Friendster

Friday, October 08, 2010

Ajal dan maut

Macam mane kite nak tahu ajal kite bile? Sebab ajal kan di tangan Tuhan, so maknenye orang yang bunuh diri tu sebenarnye memang dah sampai ajal ke ape?
Saye pernah tanye soalan di atas tu dekat kawan saya. Saya tak ingat ape diorang jawab. Haha. Tapi ade yang tak dapat jawab soalan saye tu. Ada juga yang dapat jawab. Dia cakap hidup ni kite yang tentukan. So, sebenarnye kite yang tentukan ajal kita macam mana. Dalam iman atau sebaliknya.

Maksud di sini, bukanlah tentukan tarikh kite mati, macam mana kite mati atau di mana kite mati itu semua kerja Allah. Tapi mungkin bagaimana kite akan bersemuka dengan ajal kite nanti tu, kite yang tentukan. Maksudnya?

Your life, your decision.

Maksudnya, yang bunuh diri tu, die yang tentukan ajal die untuk dibunuh oleh diri sendiri. Maknanya memang ajal die dah tiba, cuma cara dia menerima ajal tu dengan membunuh diri sendiri, tu dia yang tetapkan kan? Kalau dia tak bunuh diri, mungkin dia akan terima ajal juga pada masa yang sama, tapi dengan cara yang berlainan.

MUNGKIN je. Saya pun tak pasti. Kadang-kadang banyak benda yang saya fikir. Dan kadang-kadang fikir banyak-banyak ni pun tak elok. Lagi-lagi tentang kekuasaan Allah SWT kan. Yang langsung tak tercapai akal manusia untuk mengkaji dan mendalami kekuasaan Allah. Tak elok sebenarnya mempersoalkannya. (Both pictures by Google)

P/S: Kadang-kadang boleh jadi gila kan bila banyak berfikir ni?

SEKIAN, 5.42pm