Dashboard
Refresh
New Post
Sign Out
Gallery Myspace Facebook Twitter Friendster

Friday, October 01, 2010

Sesuatu yang saya inginkan

Assalammualaikum.

Bangunlah dari tidur, buka mata pandang ke sana.

Ke sana tu ke mana? HEHE. Ape sebenarnye yang kita inginkan dalam hidup ni ye? Saye sebenarnye tak tahu ape yang saye inginkan. Nak kate takde matlamat, mungkin betul la takde matlamat. ISH ISH ape nak jadi. Haha. Saye rase macam tak tertarik dengan duniawi sangat. TIPU lah eyka. HAHA. Betul, saye rase macam dull je. Semua rasa macam biasa-biasa je. Rase macam hidup saye ni seperti sedang di kawal. Sebab hari hari rutin saye same je. Bosan kan? Bosan la jugak eykaa...

Hari hari menghadap laptop online sampai pengsan. Eh tak. Tu rutin time cuti je. Bile dah takde keje, tu je la keje saye. Nak keluar jalan-jalan ambil angin rase macam tak selamat je. Kenape tak selamat? Sebab seram la. Lagipun sekarang ni bile perempuan lalu je lelaki mesti akan tengok. Kenape ye wahai kaum lelaki? Tak kire seksi tak seksi tetap mata lelaki akan tertumpu kat perempuan yang sedang lalu. Memang lumrah, agaknye kan? Lagipun kalau nak keluar pun, nak keluar ke mane je kan?

Cuaca dah la tak menentu, silap silap boleh demam. Dah lah tengah demam, memang bertambah-tambah demam la nanti kan. So cuti ni hanya dihabiskan di rumah je. Tak pun keluar bersame teman teman bersuka ria selama sehari dan kemudian kembali berada di rumah. Bile tak cuti, dah sambung belajar pun same jugak rutin hari hari. Bangun, pergi kelas, balik kelas, tidur dan perkara tersebut berulang-ulang sampai habis semester.

Ade banyak masa terluang tu ape kate eyka membaca buku? Nanti boleh dapat ilmu pengetahuan yang eyka sendiri tak pernah terfikir akan dapat, tau! Haa, idea yang bernas. Tapi nak bace buku ape? Buku Federal Constitution tu pun tak habis bace lagi. Memang tak bace pun. Sebenarnye ape yang eyka mahu? Cuba tanya pada diri sendiri. Yaa, tanya pada diri anda sendiri apa yang anda inginkan sebenarnya.

Mungkin saya perlukan CAHAYA. :)

Eyka oh eyka. apalah yang eyka mahukan sebenarnya? Ehem. Saya sebenarnye inginkan keamanan untuk dunia ini. Keamanan di mane takde pergaduhan. Takde gaduh gaduh politik ke ape merebutkan pangkat/harta/darjat/populariti dan so on. Tak bosan ke bergaduh? Gaduh situ gaduh sini. Ape yang kite dapat kalau bergaduh, kan? Dapat penat dan kesedihan je ade la. Kalaupun kite menang dalam pergaduhan tersebut, belum tentu kite akan gembira, kan?

Saye sebenarnye sangat sedih bile tengok orang gaduh-gaduh ni. Tak kire la gaduh pasal ape pun, dan sesiapapun. Kalau politik kite ni, masing-masing bertarung untuk menunjukkan siapa lagi hebat siapa lagi betul siapa lagi berkuasa siapa yang berhak mendapat semuenye. Bertarung dan bertarung, last last apepun takde. Kalaulah manusie manusie yang bertarung untuk merebut bende bende macam tu berbaik dan memikirkan untuk memajukan negara kan best kan? Takde la buang mase buang duit buang tenaga. Hmm

Tu politik, belum gaduh yang bukan politik. Gaduh rebut itu rebut ini. Haish. Hidup ini penuh persaingan, itu betul. Tapi persaingan bende bende sihat la yang patut ditumpukan. Ni tidak. Perempuan bersaing nak dapatkan lelaki, lelaki bersaing nak dapatkan perempuan. Kalau bersaing sebab nak kahwin takpe, ni bersaing takat nak tunjuk hebat je, tak rase macam membuang mase ke adik-adik? ECEH. Hehe. Lepas bersaing itu ini nak bersaing dapat anak pulak. AMBOI EYKA, lebih la ni kan! Haha.

Okay lah. Sebenarnye memang itu yang saye inginkan dalam hidup ni. Keamanan yang real, bukan yang kepura-puraan. Walaupun kite hidup berbeza bangsa, agama dan negara, warna kulit ke warna rambut, jenis rambut semua la yang berbeza, kita sebenarnye masih boleh hidup tanpa pergaduhan. Tapi macam mane? Bukan senang eyka, sedangkan lidah lagi tergigit kan? Hmm. Itu lain cerita. Memang lah kadang-kadang kite tergigit lidah sebab tak pandai kawal gigi tu elok elok.

Sayangilah haiwan di sekeliling anda.

Same jugak macam kehidupan sehari-harian kite ni. Kalau pandai jage, takde la kite tergigit lidah tu kan walaupun berada dalam satu tempat yang sama. Tapi kadang-kadang ade je bende yang kite buat secara tak langsung menyebabkan orang lain sakit hati walaupun kite tak bermaksud untuk menyakitkan hati mereka mereka tu kan? Hati manusia sangat sensitif. Kadang-kadang bende yang tak berkaitan dengan kite, kite pulak yang lebih-lebih. Kita tak buat apapepun, orang yang lebih lebih. Rasenye sikap lebih-lebih ni lah yang boleh menimbulkan pergaduhan.

Jadi, apa yang perlu kite lakukan? Bersederhanalah dalam hidup. Kesederhanaan membawa berkat. Buat ape nak lebih-lebih kalau ape yang ade tu sebenarnye secara logiknye sudah mencukupi kan? Kite manusia memanglah dianugerahkan hawa nafsu yang sentiasa inginkan yang lebih, yang tak pernah cukup dengan apa yang ada. Tapi kita juga dianugerahkan akal fikiran untuk berfikir dan mengawal perasaan kite tu betul tak? :)

Hmm, tapi macam mane nak bersederhana dalam hidup ni? Bersederhana lah. Guna apa yang ada, tidak membazir, tidak membeli belah mengikut nafsu dan keinginan, tidak terlalu teruja untuk mendapatkan sesuatu yang BARU. Siape tak suke bende baru, eyka. Haha. Saye pun same, kene lebih berjimat cermat dan tumpukan mana yang penting, mana sampingan. Mana satu keperluan asas, mana satu keinginan. Mungkin bile saye dah berjaya lawan nafsu saye ni, saya akan lebih berpuas hati dalam hidup ni kan? :D

Oh, tiba tibe teringat pulak kata-kata kawan saye ni. Di mana ketika itu saye post status kat facebook berbunyi lebih kurang - What if i never exist? What if everything that we have been through is just an illusion? Scared! Why should we be scared? - Lebih kurang macam tu lah. Tibe tibe ade kawan saye ni komen cakap, For me this world is just an illusion, because the real world is Akhirat. Ye Zam, aku amik quote ko zam! Sangat setuju dengan kate-kate kau tu! :)

P/S: Dunia ni ilusi je. So, takde ape yang patut dibanggakan. Kerana akhirat itu yang lebih kekal.

SEKIAN, 10.15pm

9 comments:

Lina Khairunisa said...

hihi, lama tak nmpk ke? :P rindu? haha. lina setuju sgt dgn keamanan dunia tu. menyampah je dgr org gadoh psl politik and else. kan best klu semua bersatu tanpa perlu memilih 'alat timbang' ke, 'roket' ke, 'bendera hijau' ke.. kan kan? haha. and the quote tu sgt best. :D btw, lina suka sgt sgt blog sis Eyka! <3

creepynut said...

saya ingin doakan keamanan untuk bumi dan rakyat palestin supaya bebas dari penjajahan israel.Sudah terlalu lama saudara-saudara Islam kita disana sengsara. Mari sama-sama doakan.=)

Bagus entri ni. I loike..ada butang like tak macam kat facebook tuh?..hehe =)

Lina Khairunisa said...

eh btw, lina dpt add sis Eyka la kt FB, *terujaa! ;DDD

KaptenCLOUD said...

Nice one!! Well, what i wanted is just happy endings for everyone. which i know it's hard to achieve it. Hard but not impossible! :)

----[PERANTAU]---- said...

lama saya tak masuk sini eyka.
bagus la banyak dah di update :) hopefully u akan update lagi banyak banyak ok.

^_________^

Eyka Hamasuba said...

adik lina,
tu la. sedih kan tgk org bergaduh. huhu btw thanks! dapat add eh? hehe ok nnti sis approve ye! :)

Eyka Hamasuba said...

nadiyah,
same same kite doakan, amin. hehe butang like? takde la pulak. lame tak upgrade blog. hehe :)

Eyka Hamasuba said...

cloud,
err. okay thanks :)

Eyka Hamasuba said...

perantau,
haa baik lah! terima kasih yeee. hehe