Dashboard
Refresh
New Post
Sign Out
Gallery Myspace Facebook Twitter Friendster

Monday, June 09, 2008

Fakta-fakta

8 fakta menarik tentang mati

1. Sebelum meninggal dunia, pendengaran adalah deria terakhir yang akan meninggalkan tubuh kita. Deria pertama yang ‘pergi’ ialah penglihatan, diikuti oleh rasa, bau dan sentuh.

2. Kepala manusia masih lagi dalam keadaan sedar selama 15 – 20 saat selepas ia dipenggal.

3. Apabila Alexander The Great mati pada 323 Sebelum Masihi, sebuah jalan khas telah diina di Babylon ke Mesir untuk membawa mayatnya. Kalau ditaksirkan kos pengurusan mayat Alexander itu dengan nilai mata wang pada hari ini, kos dianggarkan AS$600 juta (RM2.28 biliion)!

4. Sejurus sebelum Thomas Edison mati pada 1931, sahabatnya Henry Ford telah ‘mengambil’ nafas terakhir beliau dan menyimpannya ke dalam sebuah botol.

5. Lebih 2,500 orang kidal mati setiap tahun akibat menggunakan barangan yang dibuat untuk orang yang menggunakan tangan kanan.

6. Mayat pada hari ini lebih lambat mereput berbanding dahulu kerana terdapatnya bahna pengawet di dalam makanan yang kita makan.

7. Satu lagi fakta, mayat mereput 4 kali lebih cepat berbanding yang ditanam didalam tanah.

8. Masyarakat Mesir purba menganggap kucing adalah haiwan suci. Oleh kerana itu, mereka akan mencukur kening mereka apabila kucing peliharaan mereka mati.

11 Fakta Menarik Tentang Nokia

1. Ringtone “Nokia Tune” sebetulnya didasarkan seorang gitaris pada abad ke-19 “Gran Vals” oleh Spanyol musisi Francisco T rega.

2. Lagu Nokia semula disebutkan “Grande Valse” oleh Nokia diubah kepada “Nokia Tune” pada tahun 1998 hingga semua orang mengetahuinya sehingga lebih dikenal dengan “Lagu Nokia.”

3. Kartu GSM komersial pertama dibuat pada tahun 1991 di helsinki melalui jaringan suplai nokia, oleh perdana mentri Finlandia Harri Holkeri menggunakan ponsel nokia

4. Nokia merupakan pembuat kamera terbesar di dunia, pada setiap penjualan kamera yang dipakai telepon selular melebihi cara biasa yang digunakan oleh pembuat kamera.

5. “Special” dering tersedia bagi pengguna ponsel nokia ketika menerima SMS(pesan singkat) yang sebenarnya adalah kode morse untuk “SMS”,dering naik untuk tone SMS merupakan kode morse “Connecting People”, slogan Nokia.Dering “Standar” SMS adalah kode morse untuk “M” (message / pesan)

6. Tulisan Nokia Corporate(Typeface) adalah AgfaMonotype Nokia Sans font, yang didisain oleh AgfaMonotype Nokia Sans font. Kebanyakan panduan pemakaian ponsel nokia menggunakan Agfa Rotis Sans font

7. Di Asia, angka 4 tidak pernah digunakan pada setiap tipe ponsel nokia,karena angka 4 tersbut merupakan angka ketidak beruntungan di Asia.

8. Nokia masuk ke dalam jajaran 20 perusahaan yang paling dikagumi di seluruh dunia di Fortune List 2006(pertama untuk perusahaan komunikasi, keempat untuk perusahaan non-US)

9. Tidak seperti produk modern yang lain,ponsel Nokia tidak secara otomatis memulai call timer saat dihubungkan, tetapi saat percakapan dimulai.(kecuali ponsel seri 60 seperti nokia 6600)

10. Nokia kadang-kadang dipanggil aikon (Nokia dibaca terbalik) oleh non-pemakai ponsel Nokia dan oleh pengembang mobile software, karena “aikon” dipakai di berbagai bungkus mobile software SDK, termasuk Nokia ’s Symbian S60 SDK.

11. Nama kota Nokia berasal dari dari sungai yang mengalir melalui kota. Sungai tersebut, Nokianvirta, dinamai seperti kata lama Finlandia yang berarti cerpelai, cemara pine marten. Spesies binatang pemangsa ini yang berbulu hitam yang kecil pernah ditemukan di daerah tersebut, tetapi sekarang punah

8 Fakta Menarik Tentang Filem Tamil

1. Heronya langsung tidak menunjukkan kesakitan walaupun ditumbuk dan dipukul bertalu-talu Oleh musuhnya,tapi bila si heroin cuba mencuci lukanya itu, terus aja..’Adehh,adehhh’!

2. Hero tidak boleh jatuh cinta pada heroin(begitulah sebaliknya) kecuali selepas mereka menari di dalam hujan.

3. Selepas disapu ke muka,mekap heroin takkan luntur sekalipun badannya basah kuyup ditimpa hujan dan ribut petir.

4. Sepasang kekasih menari di tengah padang yang luas terbentang.Tapi eh… tiba- tiba saja ada 100 orang lelaki dan perempuan muncul di belakang mereka,terus menari mengikut rentak dan gerak yang sama.Misteri betul..dari mana datangnya 100 orang itu?

5. Di akhir filem,sang hero mendapati penyangak yang dimusuhinya selama ini adalah abangnya sendiri, orang gaji yang memanjakannya adalah emaknya,ketua inspektor polis(Inspektor sahab) adalah bapanya, pendakwa raya itu sepupunya,hakim adalah bapa saudaranya..begitulah seterusnya,seterusnya dan seterusnya.

6. Dalam setiap filem mesti sebut perkataan-perkataan Inggeris ini,iaitu No Problem,My God!,Get Out!!! Shut up! Impossible! Please Forgive Me! Dan perkataan-perkataan itu mesti disebut dengan kuat.

7. Sepasang kekasih boleh bergolek-golek-golek-golek-golek di atas tanah sambil menyanyi tapi tiba-tiba bangun dengan pakaian yang lain pula!

8. Mereka boleh berlari keliling pokok kelapa,berkejar-kejaran di atas bukit sambil menyanyi,bertentang mata,menjeling-jeling dan tukar pakaian dalam waktu yang cukup singkat tanpa menunjukkan rasa penat

Sekian.