Dashboard
Refresh
New Post
Sign Out
Gallery Myspace Facebook Twitter Friendster

Friday, September 05, 2008

Pupus dan Kepupusan


A species becomes extinct when the last existing member of that species dies. Extinction therefore becomes a certainty when there are no surviving individuals that are able to reproduce and create a new generation.

Nak tahu lebih lanjut sile lah ke SINI.

Berikut merupakan beberapa binatang dan haiwan yang DIANCAM kepupusan yang dapat dicari oleh saya melalui internet. Maknenye, binatang-binatang tersebut BELUM pupus, tapi HAMPIR pupus disebabkan oleh MANUSIA macam kite ni ha. (agaknye la) hahaha. Masih boleh didapati tapi terlalu SUKAR untuk dijumpai.

Orang Utan

Seladang

Harimau Putih

Harimau Belang

Tuntung

Dugong

Gajah Sumatera

Penyu

Gorilla

Gentoo Penguin

Anjing Laut

Blue Whale

Blue Whale

Panda

Baby Panda

Burung Kasawari

Zebra Quagga

Ferret Berkaki Hitam

Tapir

Badak

Beruang Kutub

Memerang

Tenggiling

Bison Baffalo

Koala

Black Leopard

Leopard

Lembu Banteng(?)

Burung Botak

Rusa Argentina

Ade beberape haiwan di atas ni yang saye pernah dengar name je tapi tak pernah tengok dorang punye muke. Ade yang pernah jumpe secara LIVE, dekat zoo berabad yang lepas, dan ade juge yang belum pernah berjumpe secara LIVE, tapi selalu nampak dalam tv, majalah dan lain-lain.

Gambar-gambar tersebut didapati di merata-rata di internet ni ha. Linknye sudah kehilangan. (maap) tapi kalau nak cari senang je. Google je image dorang. Type name yang tertera di bawah gambar.

Btw, haiwan-haiwan di atas ni gambarnye masih berwarna makne masih boleh didapati tetapi SUKAR. Manakala gambar dibawah ini pula merupakan binatang yang TELAH PUPUS. Gambar pun dapat ditengok melalui lakaran dan lukisan je..

Dodo

Caspian Tiger

Stellar Sea Cow

Carolina Parakeet, Gustav Mutzel

Baluchitherium

Great Auk

Giant Ground Sloth

Hairy Mammoth

Mammoth

Snow Leopard

Mastodon

Long Jawed Mastodon

Phororhacos - carnivore

Hyleosaurus

Megatherium

Iguanodon

Glyptodon

Dinotherium

Trilophodon Four tusked Mastodon

Moeritherium

The Arsinoitherium

PallusCormorant


Hayatilah gambar-gambar tersebut. Penat search ni ha. Dari pukul bape tah tapi sekarang dah pukul 1.55am. Tak tidur lagi, sebab petang dah tidur dah. hehehhee. :P hmm kesian kan dorang dah pupus. Sobsobs.

Tak sempat nak jumpe binatang-binatang yang dalam lakaran tu. Binatang yang gambarnya berwarna tu pun ade yang BELUM pernah jumpe. (dan TAK akan jumpe) depan-depan kot. SEDIH. Tapi nak buat camne kan..

Objektif posting ini adelah untuk dibuat kenangan dan pengetahuan generasi muda-mudi yang tak pernah ataupun tak kenal dengan binatang-binatang di atas. Yela, satu mase nanti mesti pupus terus dari dunia so sape yang tak pernah tahu tu boleh la check up check up sket. hehe.

Snanye ade BANYAK lagi binatang yang DAH pupus dan juge HAMPIR pupus tapi penat oo nak search. Kalau nak tahu sile la search sendiri ye. huahuahua.

Entah-entah..
satu hari nanti, KUCING
yang suke
tido terkangkang
sini-sana
dan kadang-kadang pemalu
macam CEKTEH ni juge akan pupus.

Siape tahu ye dak? Entah. Saye tak tahu. Bagaimane pule dengan anda sekalian?

PELIHARALAH HAIWAN HAIWAN YANG MASIH HIDUP

macam Cekteh ni ha. hehe. Kerana satu hari kucing juge akan pupus agaknye kalau tak terjage. Sekarang ni pun JARANG rasenye nampak kucing berjalan kat mane-mane. hmm. Macam mane boleh pupus? Huh entah lah. Wallahualam. =,="

SUMBER: SINI, SINI dan SINI!

9 comments:

Aishahtur said...

wah banyak gak en binatang yang nak pupus dan dah pupus en.

manusia ade gak tak?

Anonymous said...

penyayang haiwan.
nghaa.

keebalwaysbelf said...

klu kucing pupus..mna boleh!huaa..;(

mierul rashdan said...

salam..ader la cikgu ceq citer..her cousin that os also cikgu but mengajar kat area bandar..cikgu tadika la..her studenT also don't know what is AYAM..:DD

Unknown said...

ahaha.. lawak la cekteh tido kangkang..

Eyka Hamasuba said...

kak cato, manusie mne pnah pupus la. tp satu hari nnti tetap akan pupus juaa.. hahahaha

Eyka Hamasuba said...

teringin nak jmpe hewan2 yg da pupus tu. sempat tgk dorang dalam katun je.. sbb tu ah terpikir nak search lagi rupe minatang yang da pupus ni. hakhaks.

eh satu hari nnti tah2 kucing pn pupus la qiba..sdeh!

Anonymous said...

I seldom leave comments on blog, but I have been to this post which was recommend by my friend, lots of valuable details, thanks again.

Eyka Hamasuba said...

hey there.
thanks! :D