Dashboard
Refresh
New Post
Sign Out
Gallery Myspace Facebook Twitter Friendster

Friday, December 05, 2008

Kesabaran ade limitnye,kan?

Iyeee kan aje pernyataan tersebut!=D
*angguk-angguk

Fantasy dalam reality. Ok puan-tuan sekalian, hari ini kite akan menaiki kapal fantasy bersama saya, iaitu kapten EYKA Hamasuba berpusing-pusing di alam Cakerawala yang di cipta sendiri iaitu blog yang sedang anda nikmati sekarang ini. Sila jaga jarak anda. Bulatkan mata dan terangkan lampu meja ye, untuk mengelakkan kerabunan.

Semua bende yang kite buat perlukan kesabaran yang amat tekal,cekal,dan kekal. Tapi kekekalan dalam bersabar ni agak sukar untuk dipraktikkan oleh saya dan juga manusia. Spesies anda, anda tentukan jawapannya ya! hehe

Kalau setiap orang tidak mempunyai limit dalam bersabar dah tentu dunia aman-damai je selalu. Cube bayangkan dunia tanpa had kesabaran. Penjenayah pun tak jadi nak jadi penjenayah agaknye. hehe. Yelah, kenape die menjenayah? Sebab tak reti nak bersabar. Nak dapat sesuatu secara drastic dan plastic, terlalu terburu-buru. Tak reti nak usaha dan bersabar. haha

Kalau pembunuh lak kompom-kompom die tak jadi nak bunuh orang sebab die bersabar. Ingat! Sekarang kite sedang berada dalam alam fantasy pabila 'Kesabaran itu tiada hadnya'.

Barang siapa yang tidak berminat untuk turut serta boleh meninggalkan kapal fantasy dengan segera. Pintu keluar berada dekat dengan anda. Hanye tekan suis komputer, maka termatilah fantasy itu dengan serta merta wa cakap lu! haha. Kalau anda menggunakan komputer riba, diharap anda melipat terus komputer riba anda ya!

Ape yang kite lihat sekarang ni manusia sentiase busy dengan agenda masing-masing. Sibuk menguruskan pelbagai urusan yang patut diuruskan. Kite berkejar-kejaran dengan mase untuk melangsaikan ape yang patut dilangsaikan. Ade jugak manusia yang tidak mahu mengejar mase seperti tidak mempunyai urusan lain selain daripada memblogging. *batukbatuk. Terase kejap cik puan yang menaip ni ha. kekekeke

Hari-hari kite cuba untuk bersabar. Sabar menerima segala ketentuan ilahi, takdir. Tak mustahil jike ade di antara kite yang pernah mempersoalkan takdir yang telah ditetapkan oleh-Nya. Tak dapat menerima dan melihat kesenangan orang lain. Maka, kite selalu membanding-banding kan takdir kite dengan orang yang kelihatan mempunyai lebih kelebihan daripada kita itu.

Dengan sifat sabar, maka orang yang mempersoalkan takdirnya dapat menempuhi hidup dengan baik dan dapat melihat udang yang tersembunyi di sebalik mee. Tetapi mereka yang tidak pandai bersabar ini akan cuba melebihi kelebihan orang lain tanpa menghargai kelebihan diri sendiri yang terpendam. Umpama udang galah di pinggan sendiri tidak kelihatan, tetapi anak udang di pinggan orang sebelah terpampang jelas walaupun tersembunyi disebalik mee dan sayur mayur.

Kan best kalau saye boleh bersabar tanpa batasan. Kan best jugak kalau orang yang suke hidup bebas tanpa batasan tukar falsafah hidup daripada bebas kepada sabar. Kalau saye, saye memang seorang yang agak tak sabar. Nak buat sesuatu mesti nak buat dengan cepat. Kalau orang angkat telefon lambat sikit je saye dah boleh hilang kawalan kesabaran.

Seronoknye kalau saye boleh kekalkan kesabaran. Ade bencana menimpa pun senyum je. Macam orang takde perasaan la pulak kan. Statik je. Ape-ape orang buat kite senyum je tu kire dah macam tunggul dah tu. Haha. Memang mustahil nak kekalkan kesabaran yang berlimit ni. Kadang-kadang rase rimas dengan limit tu. Nak je campak jauh-jauh tapi tak boleh.

Kerana apepun yang kite cuba buat, kita hanyelah manusia yang mempunyai tahap kesabaran yang tersendiri dan berbeza-beza. Hanye kite yang dapat tentukan kesabaran masing-masing. Tak kire lah ape yang kite buat, cuba lah untuk bersabar. Selagi kesabaran yang cuba dibawa itu tidak membinasakan diri kite sendiri.

*Al-maklumlah, manusia kan pentingkan diri sendiri. =)

Haha. Apepun, hargailah kelebihan masing-masing. Jangan sia-siakan kelebihan yang ade untuk menggapai sesuatu yang bukan anugerah untuk kite. Itu juge merupakan satu bentuk kesabaran. Lagipun, masing-masing ade kelebihan masing-masing yang tersendiri, betul tak? hehe. Btw, lagu ni best la pulak! hohoho.

END, 8.30pm.

15 comments:

Cob Nobbler said...

Hmm..mana ada orang boleh bersabar tanpa batasan eyka..nami pun sometimes marah2 gak,tapi nak buat camne..

the best thing is,kita kalau ada problem,kita share dengan kawan-kawan,kan bagus camtu?

raihunt said...

yes, im so agree! sometimes, org sume suro saba saba. babi btol. hahah

Eyka Hamasuba said...

nami,
ha;ah..tapi lagi suke share ngan kakak sbb kwn2 kdg2 ssh nak dipercayai..hehehe..bukan TAKLEH dipercayai.cume susah je.. :D

raihunt,
hehehe.tautakpe..lagi org suh sabar lagi tak sabar jadinye..haha

Fa said...

ade eh org y bersbr je?
HEBAT ye!
myb org tuh ngadu kt TUHAN je kot.
sbb uh nmpk SABAR.
cube try!

*1st time bg komen. hehe :D

Eyka Hamasuba said...

hehhee..entah la fa..yeke first time? wahhh...:D

Fa said...

haahla.
ngeh3.
sblum nih kt tmpt borak tu je.

Miea said...

sabar kan separuh daripada iman :)

Eyka Hamasuba said...

fa,
ohh..mekasih la ye. hehe :D

mieaa,
ha;ah tau takpe! ekekkee

Cob Nobbler said...

bunyi macam frust menonggeng jer..hmm..

one question;kenapa demi lovato dalam camp rock lawa,tapi tgk live,huahua lawaknya..

saje je tanye sambil nak menghiburkan hati eyka yang lara..

Jus Oren said...

Yup yup..memang susah nak kekalkan kesabaran..

a s m said...

nk komen gmbr kt ats 2 hehehe, seksi sgt lerrrrrrr

Jini said...

blog anda sgt cool dik!! cayalah..

i link eh..??!!

Eyka Hamasuba said...

MEkasih..hehehe

mierul rashdan said...

waaa...xtau nak cakap ape dah..haha..

Eyka Hamasuba said...

asm,
gmba ats tu bkn eyka la hehe.

:D