Dashboard
Refresh
New Post
Sign Out
Gallery Myspace Facebook Twitter Friendster

Wednesday, December 10, 2008

Kawalan itu penting...

Kite manusia memang hipokrit.
Kekadang tu memang susah kot nak jadi jujur.
Susah nak pamerkan perasaan sebenar.
Jadi, kite tak patut membenci mereka yang hipokrit.
Kerane kite pon 2x5 je dengan mereka.

Kite manusia memang pelik.
Tak suka dia, tak suke sifat die tak suke tak suke!
Banyak je komen tak suke ke atas orang lain.
Komen yang buruk-buruk je selalu kite lempar kat orang lain.

Padahal..
diri kite sendiri ade sifat-sifat yang kite tak suke
kat orang yang kite tak suke tadi.
Bezanya, besar tak besar je sifat tu.

Kaitan antare kedua-dua pernyataan di atas ade lah,

Kite selalu hipokrit dan susah nak berterus terang tentang sifat buruk yang kite tak suke yang ade kat seseorang kononnye sebab nak jage perasaan. Tapi lepas tu, kite lepaskan perasaan tak suke tu kat orang lain membuatkan orang lain pun dah bersangka buruk dengan orang yang kite tak suke tu.

Kawalan itu penting!

Lebih baik lah kite berdiam diri je takyah biasekan diri untuk komen-komen bende buruk pasal orang lain. Bersangka baik itu kan perkara yang baik dan boleh membawa kebaikan. hehe:)

Kebiasaan yang selalu diamalkan akan menjadi tabiat dan sesungguhnya amatlah sukar kepada individu untuk mengikis sesuatu yang dipanggil tabiat.

Keikhlasan cermin kesucian hati sabar itu penahan derita ketenangan hati tanda redhanya jiwa.

Sabar terbahagi kepada dua iaitu sabar dalam mengawal daripada apa yang kamu tidak kehendaki dan sabar dalam mengejar apa yang kamu kehendaki.

Dari Abu Hurairah r.a, katanya: Rasulullah s.a.w bersabda:
“Janganlah kamu berhasad dengki antara satu dengan yang lain, dan janganlah kamu (sebagai pembeli) pura-pura menurunkan harga yang tinggi dengan tujuan memperdaya orang lain supaya membelinya dengan harga yang lebih tinggi, dan janganlah kamu benci membenci atau bermusuhan dan janganlah kamu putuskan hubungan mesra dan pulau memulaukan sesama sendiri, dan janganlah kamu (sebagai penjual) memotong jalan penjual yang lain; (janganlah kamu melakukan perkara-perkara yang keji itu) tetapi hendaklah kamu menjadi hamba-hamba Allah yang bersaudara”.
Sedarlah, kite semua tak sempurna. Tak layak pun nak membenci sesame kite.

TAMAT, 9.31am.

10 comments:

ahmadzamri said...

mekasih atas peringatan

bagus deyh!

Miss Nadnod said...

minat karang blog cmnie ek? leh jdi journalist la cik eyka oi ;D

raihunt said...

oh gosh. i pon tatau. eleh. padahal sengaja en. hahah :DD you mesti baru insaf en, sebab tu baru nak tulis camgitu ;p hahah tade la
wink* (;

Clara Emily Cancer said...

mmg betol gak fakta nie.. =)

EykaHamasuba said...

ahmadzamri,
same same ketua pengawas..

miss nadnod,
takde la. ikut mood jugak.. hehe

raihunt,
ahaha. ade lak baru insaf.. hehe

clara,
ye ke btol? ;p

miLk+ch0ch0 said...

yeah..nobody perfectos..:))

nadiyah sadeli said...

Diam itu sempurna
Sempurna itu Diam
Dan
Sabar itu separuh drpd Iman
Lebih baik diam drpd b'kata2 buruk yng x mndtngkan faedah..ryte?? ;D

hyep sis eyka!
mesti terkezzoot ern
tetibe terima komen dri orng bru nih!
huhu..
b.t.w sye ini bru shje b'jinak2 dlm dunia blogg nih.
sudi2 lar jenguk yer
Trimas ;D

p/s: blog sis agak cute&macho!;D

nami o fish said...

best blog ever!most honest blog i ever view..huhu!

azri said...

hohoho! yg nih mmg the best. punk rock sungguh. keluar dari realiti! suatu kelainan! :D

EykaHamasuba said...

mirul,
hehehe yeh semua org tahu itu!;D

nadiyah,
tau takpe. diam ade lah senjata terbaik. haha.. oh ok2 nnti eyka checking2 k. mekasih la sudi ngecek blog eyka ni.. bg komen plak tu.. hehe baik hatimu ;D

nami,
mekasih nami. tapi blog org len pon honest gak pe.. hehe

azri,
ahahaha mekasih.. :)