Dashboard
Refresh
New Post
Sign Out
Gallery Myspace Facebook Twitter Friendster

Saturday, December 20, 2008

Cerita Yang Lewat

Oklah. sebenarnye post yang sebelum ni dah lame da ditulis cume tak sempat nak publish je. Sebab tu biarkan dalam draft je. Hehehe. Post tu ditulis pade hari Sabtu yang lepas. Hmm. Time tu tak ingat la plak asal tak publish dan dibiarkan di dalam draft.

Sampai lah hari Khamis haritu baru sempat nak publish.

Seperti yang sesetengah orang perasan dan prihatin tentang ape yang ditulis di twitter saye, tentang pemergian nendaku pada hari Ahad lepas iaitu dalam pukul 12.30pm macam tu. Pemergian yang memang amat tak disangka.

Pagi tu macam biase saye bangun dalam pukul 10++ macam tu sebab dikejut oleh Ana sebab nak pergi amik spek mate baru yang baru siap. Yehh dapat spek mate baru!! hehe spek mate lame dah patah tangkai sebelahnye. Hmm, and yep saye memang seorang yang rabun..

Hehe. Dah namenye budak noooooob yang duduk ngadap komputer je bile lapang mane tak rabun mate ni kan. ahaha. Ehem, ok dalam pukul 12 macam tu saye dan ana pun pergi la ke Plaza Alam Sentral untuk mengambil spek mate baru tu. Die pun buat spek mate baru jugak.

Then, dalam pertengahan jalan tetibe je dapat call dari abah. Abah kate, Tok Ma dah takde.. Saye amat lah terkejut. Terus saye mengucap dan tak tahu nak cakap pe. Tetibe Abah tanye, nak balik Kedah ni.. saye pun tanpe banyak tanye terus cakap ok. Dan oleh kerane time tu nak dekat sampai destinasi spek mate, saye dan ana teruskan je la amik spek dulu.

Memang rushing la. Lepas tu balik. Atin yang dah pergi kerja (die keje part time) pun terpakse patah balik dan ambil MC selama tiga hari. Iaitu sampai hari Rabu, 17hb. Kami hanye betolak dalam pukul 2 macam tu.

Sampai kedah pun dalam pukul 8.30++pm. Time tu Arwah Tok Ma da selamat dikebumikan. Tak sempat nak tengok nenda buat kali terakhir. Huhu. Tapi alhamdulillah la kan sebab dah selamat dikebumikan. Sebab sepanjang perjalanan asyik hujan je. Tapi dekat kedah tak hujan pun. Alhamdulillah..segala urusan berjalan dengan lancar.

Then, buat kenduri tahlil selame tige hari berturut-turut. Sampai hari Rabu baru pulang ke Shah Alam balik. Sampai rumah dalam pukul 6 macam tu. Hmm, rase macam tak percaye je Tok Ma dah takde. :(

Mase sebelum raya haritu sempat jugak bertemu dengan Tok Ma. Saye tersenyum melihat senyuman Tok Ma yang manis ketika itu. Walaupun ketika itu Tok Ma sentiasa terlantar di atas katil kerana sakit, tapi masih mampu tersenyum.

Sekarang hanye memori dan kenangan yang tinggal. Teringat time tu saye tengah bace buku KAWAN. Tibe-tibe Tok Ma datang dan membaca pantun yang ade dalam buku tu. Saye tergelak melihat gelagat Tok Ma. dan juge ketika Tok Ma memakai spek mate hitam kepunyaan Atin.

Time tu arwah pun dah tua jugak dalam 80an macam tu tapi masih mampu berjalan dan membaca. Tok Wan pule (atuk) telah lame meninggal dunia. Saye tak sempat pun nak melihat wajah Tok Wan secara live. Hanye mengenali Tok Wan melalui gambar dan juge cerita-cerita yang abah, kakak, sedara mara ceritakan.

Tapi takpe lah, walaupun kedua-dua atok belah kedah (belah abah) dah takde, tapi kami tetap tidak akan lupe untuk pulang raye di kedah. Nak lawat kubur, sedekahkan al-fatihah dan juge bertemu sanak-saudara yang sangatlah ramai kat sane. :)

Terima kasih kepade sesiapa yang mengucapkan takziah. Memang prihatin la kawan-kawan kat sini. Tak rugi kite mempunyai ramai kenalan kan walaupun hanye di internet. Hehe. Papepun, semoga roh kedua-dua arwah dicucuri rahmat.

Al-Fatihah., 9.31am

15 comments:

Anonymous said...

jgn bersedih :D

igt dia dalam doamu!

A I S Y A said...

takziah untuk eyka dan sekeluarga.death is the worse thing.

creepynut said...

salam,takziah yer.
moga rohnye dicucuri rahmat n digolong dlm para solihin. =)

Cob Nobbler said...

i pernah rasai perkara itu,walaupun kedua-dua nenek i masih hidup,tetapi someone yg paling bermakna dalam hidup i,telah tinggalkan i selama-lamanya.

she is my late girlfriend,sherina.dia meninggal pasal anaphylaxis,sejenis penyakit allergi daripada kacang(acute chokeness symptom).

pada hari i dapat berita dia meninggal,i tak percaya apa yang kakak dia dan abang dia kata,apa yang kawan dia kata,instead i wait her my whole day in ym,harap2 that story is not true.dalam hubungan yang jauh,pastinya ym jadi essential,kan?nami mase tu kat usm penang,sibuk nak register subject etc.

sampai satu tahap,i realized that she really gone.i duduk dalam bilik asrama doing nothing,tak pergi kelas,tak makan(makan pun from member yang concern),i don't talk much sampai sebulan.

kadang-kadang kita sedih,frustrated bila orang yang kita sayang pergi,tapi kita selalu lupa,yang satu hari nanti,kita pun akan turut pergi.

mungkin girlfriend tak selevel dengan nenek,or closest family,tapi sedikit sebanyak,kita akan terasa kehilangannya.

al-Fatihah kepada nenek Eyka.Amin.

-niesa amer- said...

salam eyka.takziah atas pemergian nenek eyka.sabar banyak2 yer.

a s m said...

knp hehehe kmdian diikuti ucapan takziah, dari segi protokol nampak menyindir...harap maklum

happycloud said...

takziah ye eyka.
semoga roh mereka dicucuri rahmat

AL-FATIHAH

raihunt said...

oh gosh, im so sorry eyka.
and takziah utk nenek you.
Hope she's in the right place (':

Anonymous said...

entah nape gamba dalam blog ni sume lawa2.mna dapat erh?nak save takleh lak tu.
lalalal..

Nadia Farhana Junaimee said...

ya allah sis..
takziah;
sorry..

a n a b e l l a said...

my consolation for u.
be strong, eyka.

Fráhÿnx Rõsè :) said...

eyka..sorry to hear bout dat..its okay..life must go on..yg pergi xkan kembali..hnya doa sbgai iringn..amin~

Syue said...

hasif tau? ;))
huhuhu...
takziah eyka..

Eyka Hamasuba said...

Thanks all. :)

mierul rashdan said...

huhuhu..takper2..belah johor ader lagi kan?huhuhu..ceq lagi la..dua2 belah dah takder..raya pon....huhuhuhu...entahlah..:)