Dashboard
Refresh
New Post
Sign Out
Gallery Myspace Facebook Twitter Friendster

Tuesday, February 10, 2009

Mengapa Yahudi Bijak?

Assalammualaikum ya ahli bloggers sekalian! he he he..

Hari ni saye nak berkongsi sikit artikel yang telah diforwardkan kepade saye melalui email. Artikel ini memang panjang. Saye pon penat nak bace. 2 hari baru habis. Haha. Semalam saye bace setengah. Harini bace lagi setengah sebab mase tak mengizinkan. Tapi kalau nak diikutkan, bape minit je boleh habis. Bergantung pade kelancaran anda mengeja dan membaca lah. Hehe.

Dan oleh kerane ianya terlalu lah panjang, jadi saye rase macam malas pulak nak kasi kaler-kaler. Penat kot. Lagi-lagi baru balik sekolah ni kan. Hehe. So, bile ade mase terluang nanti next-next time la baru tambah kaler-kaler kasi meriah sikit. Takpelah, kaler bukan penting pun. Yang penting isi yang nak disampaikan, ye dak? so bace la dulu ek. Selamat membaca!:)

Setelah berada 3 tahun di Israel kerana menjalani housemanship dibeberapa hospital disana, ada beberapa perkara yang menarik dapat saya perhatikan untuk dijadikan tesis ini, iaitu "Mengapa Yahudi Bijak?". Memang tidak dapat dinafikan ramai cendikiawan berbangsa Yahudi, dari segala bidang, Engineering, musik, saintis dan yang paling hebat ialah bidang perniagaan, dimana ia memang paling tersohor. Hampir 70% perniagaan di dunia dikuasai oleh kaum Yahudi, dari kosmetik, pakaian, pemakanan, senjata, perhotelan, perfileman diHollywood dan sebagainya.

Ketika tahun kedua, akhir bulan December 1980 dan sedang saya menghitung hari untuk pulang ke California saya terfikir apakah sebab nya kaum Yahudi begitu pintar? Kenapa tuhan memberi kelebihan kepada mereka? Apakah ini suatu kebetulan? Atau olah manusia sendiri? Adakah bijak boleh dijana? Seperti kilang pengeluaran?

Maka saya pon tergerak membuat tesis untuk Phd saya, disamping kebaikan untuk umat sejagat dan dapat hidup secara harmoni. Untuk pengetahuan anda tesis yang saya lakukan ini mengambil masa hampir lapan tahun, ini kerana untuk mengumpulkan data-data yang setepat mungkin.

Antara data-data yang saya kumpulkan ialah pemakanan, adat resam, ugama, persiapan awal untuk melahirkan zuriat dan sebagainya dan data data tadi saya cuba bandingkan dengan bangsa dan kaum kaum lain.

Marilah kita mulakan dengan persiapan awal melahirkan zuriat. Di Israel, setelah mengetahui yang sang ibu sedang mengandung, pertama kali saya perhatikan ialah, sang ibu akan sering menyanyi dan bermain piano dan si ibu dan bapa akan membeli buku metamatik dan menyelesaikan masalah metamatik bersama suami, saya sungguh hairan kerana teman saya yang mengandung sering membawa buku metamatik dan bertanya kepada saya beberapa soalan yang beliau tak dapat menyelesaikanya, oleh kerana saya memang minat tentang metamatik, tentu saja dengan senang saya bantu beliau.


Saya bertanya kepada beliau, adakah ini untuk anak kamu? Beliau menjawab, "ia, ini untuk anak saya yang masih didalam kandungan, saya sedang melatih otak beliau, semuga ia menjadi genius apabila dewasa kelak" Perkara ini membuat saya tertarik untuk mengikut perkembangan beliau seterusnya. Berbalik kepada metamatik tadi, tanpa merasa jenoh beliau membuat latihan metamatik sehingga beliau melahirkan anak.

Seperkara lagi yang saya perhatikan ialah pemakanan beliau, sejak awal
mengandung beliau gemar sekali memakan kacang badam dan korma bersama susu, dan untuk tengah hari makan utama beliau ialah roti dan ikan tanpa kepala bersama salad yang digaul dengan badam dan berbagai jenis kekacang, menurut beliau daging ikan sungguh baik untuk perkembangan otak dan kepala ikan mengandungi kimia yang tidak baik yang dapat merosakkan pengembangan dan penumbuhan otak anak didalam kandungan. menurut beliau ini adalah adat orang orang yahudi ketika mengandung dan ianya menjadi semacam kewajipan untuk ibu ibu yang sedang mengandung mengambil pil minyak ikan.

Ketika saya diundang untuk makan malam bersama orang orang Yahudi, perkara pertama yang saya perhatikan ialah menu mereka. Pada setiap undangan yg saya perhatikan ialah mereka gemar sekali memakan ikan (hanya isi atau fillet) dan biasanya daging tidak akan ada bersama dimeja jika ada ikan, menurut mereka, campuran daging dan ikan tak elok dimakan bersama. Salad dan kacang adalah suatu kemestian, terutama badam.


Seperkara yang pelik ialah mereka akan memakan buah buahan dahulu sebelum memakan hidangan utama. Jangan terperanjat jika anda diundang kerumah Yahudi anda akan dihidangkan buah buahan dahulu. Menurut mereka, dengan memakan hidangan kabohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah buahan, ini akan menyebabkan kita merasa ngantuk dan lemah dan payah untuk memahami pelajaran disekolah.

Di Israel, merokok adalah taboo, apabila anda diundang makan dirumah Yahudi, jangan sekali kali merokok, dan tanpa malu mereka akan menyuruh anda keluar dari rumah mereka dam merokok diluar rumah mereka. Menurut saintis di Universiti Israel, siasatan menunjukkan nikotin dapat merosakkan sel utama pada otak manusia dan akan melekat pada genes, ini bermakna keturunan perokok bakal membawa generasi yg cacat otak ( bodoh atau lembab). Suatu penemuan yg dahsyat ditemui oleh saintis yg mendalami bidang genes dan DNA. Para perokok harap ambil perhatian. (Ironi nya, pemilik pengeluar rokok terbesar adalah -- cuba teka sendiri..!)

Perhatian saya selanjutnya ialah melawati tadika mereka, Pemakanan anak anak tadi cukup dikawal, makanan awal ialah buah buahan bersama kacang badam, diikuti dengan menelan pil minyak ikan (cod oil lever) Didalam pengamatan saya, kanak Yahudi sungguh bijak dan rata rata mereka memahami 3 bahasa iaitu Hebrew, Arab dan Inggeris dan sedari awal lagi mereka telah dilatih bermain piano dan violin, ini adalah suatu kewajipan. Menurut mereka bermain musik dan memahami nota notanya dapat meningkatkan lagi IQ kanak kanak dan sudah tentu bakal menjadikan budak itu bijak. Ini menurut saintis Yahudi, gegaran musik dapat stimulate (semacam senaman untuk otak) maka itu terdapat ramai sekali genius musik terdiri dari kaum Yahudi.

Seterusnya ke darjah 1 hingga 6, anak anak Yahudi akan diajar metamatik berkonsepkan perniagaan dan pelajaran sains amatlah diberi keutamaan. Di dalam perhatian peribadi saya, perbandingan dengan anak anak di California, ianya jauh berbeza tentang IQ dan boleh saya katakan 6 tahun kebelakang!!!. Segala pelajaran akan dengan mudah di tangkap oleh anak Yahudi.

Selain dari pelajaran tadi sukan juga menjadi kewajipan bagi mereka dan sukan yg diberi keutamaan ialah memanah, menembak dan berlari, menurut teman saya ini, memanah dan menembak dapat melatih otak mem fokus sesuatu perkara disamping mempermudahkan persiapan untuk perhidmatan negara.


Selanjutnya pemerhatian saya menuju ke sekolah tinggi (menengah) disini murid murid ditekan dengan pelajaran mata sains dan mereka digalakkan mencipta produk, segala projek mereka walaupon kadangkala kelihatannya lucu dan mengarut, tetap diteliti dengan serius apatah lagi ianya berupa senjata, perubatan dan engineering, idea itu akan dibawa ke institute tinggi di Politeknik dan Universiti.

Satu lagi yg di beri keutamaan ialah fakulti perniagaan. Saya sungguh terperanjat melihat mereka begitu agresif dan seriusnya mereka tentang perniagaan. Diakhir tahun diuniversiti, para penuntut dibidang niaga dikehendaki melakukan projek dan memperaktik kanya dan anda hanya akan lulus jika kumpulan anda(10 pelajar setiap kumpulan) dapat keuntungan sebanyak $US1juta! Anda terperanjat? Itulah kenyataan, dengan rangkaian seluruh dunia dan ditaja sepenuhnya oleh syarikat milik Yahudi, maka tidak hairanlah mereka dapat menguasai ½ perniagaan didunia! Siapakah yg mencipta design seluar Levis yg terkini? Ianya dicipta di Universiti Israel oleh fakulti bisnes dan fesyen.

Pernahkah anda melihat cara orang Yahudi melakukan ibadah mereka? Salah satu caranya ialah dengan menggoyangkan kepala mereka, menurut mereka ini dapat mengaktifkan otak mereka dan menambahkan oksijan dikepala. Terdapat ugama lain di Timur Tengah, seperti Islam juga ada menyuruh umatnya menunduk atau menggoyangkan kepala, ini guna dapat mensimulasikan otak kita supaya bertambah aktif. Lihat orang orang Jepun, mereka sering menunduk-nundukkan kepala dan ianya sebagai adat. Ramai orang orang Jepun yg pandai? Adakah ianya sebagai kebetulan? Kegemaran mereka ialah sushi (ikan mentah). Adakah ini kebetulan? Fikirkanlah!

Berpusat di New York, Dewan perniagaan Yahudi bersedia membantu mereka yg berminat untuk melakukan bisnes (sudah tentu untuk Yahudi sahaja) jika mereka ada idea yg bernas, jawatan kuasa akan memberi pinjaman tanpa faedah dan pentadbir dari jawatan kuasa tadi akan bekerjasama dengan anda untuk memastikan yg perniagaan mereka menurut landasan yg betul. Maka itu lahirlah Starbucks, Dell Computer, Coca-cola, DKNY, Oracle, Perfileman di Hollywood, Levis, Dunkin Donut dan ada beratus kedai ternama dibawah naungan dewan perniagaan Yahudi di New York. Graduan Yahudi dari fakulti perubatan New York akan disarankan untuk mendaftar dipersatuan ini dan
digalakkan memulakan klinik mereka sendiri dengan bantuan wang tanpa faedah. Barulah saya tahu mengapa hospital di New York dan California sentiasa kekurangan doktor pakar.

Kesimpulanya, pada teori saya, melahirkan anak dan keturunan yg bijak boleh
dilaksanakan dan tentunya bukan semalaman, ianya memerlukan masa, beberapa jenerasi mungkin? Persiapan awal adalah ketika sang ibu mengandung, galakkanlah siibu melakukan latihan metamatik yg mudah tetapi konsisten disamping mendengar musik klasik. Seterusnya ubahlah cara pemakanan, makanlah makanan yg elok dan berhasiat yg baik untuk otak, menghayati musik sejak kecil adalah baik sekali untuk penumbuhan otak kanak kanak, dengan bermain piano dan violin sudah tentu dapat melatih anak anak mencerdaskan otak mereka demikian juga sukan yg memerlukan konsetrasi yg tinggi, seperti memanah, bola keranjang, dart dan menembak.

Merokok menjanjikan jenerasi yg moron (lembab) dan sudah tentu genes bodoh akan mengikut ke jenerasi siperokok. Lawatan saya ke Singapore pada tahun 2005 amat memeranjatkan sekali, disini perokok seperti dianak tirikan dan begitu susah sekali untuk perokok dan anda tahu berapa harga sekotak rokok? US$ 7 !!! Ini bersamaan perbelanjaan sehari untuk makan anda!! Saya puji sekali sikap pemerintah Singapore dan menkjubkan sekali!!! dan seperti Israel ianya begitu taboo dan cara pentadbiran dan segi pembelajaran mereka hampir serupa dengan Israel, maka itu saya lihat banyak institusi pelajaran mereka bertaraf dunia walaupun hakikat nya negara Singapore hanyalah sebuah pulau sebesar Manhattan!!

Anda mungkin musykil, benarkah merokok dapat melahirkan jenerasi lembab, saya telah menemui beberapa bukti menyokong teori ini. Lihat saja Indonesia......... Jika anda ke Jakarta, dimana saja anda berada, dari restoran, teater, kebun bunga hingga kemusium hidung anda akan segera terbau asap rokok! Dan harga rokok? Cuma US$ .70cts !!! dan hasilnya? Dengan penduduknya berjumlah jutaan orang berapa banyak kah universiti terdapat disana? Hasil apakah yg dapat dibanggakan? Teknologi? Jauh sekali. Adakah mereka dapat berbahasa selain dari bahasa mereka sendiri? Mengapa mereka begitu sukar sekali menguasai bahasa Inggeris? Ditangga berapakah kedudukan mereka di pertandingan metamatik sedunia? Adakah ini bukan akibat merokok? Anda fikirkanlah sendiri.

Di tesis saya itu, saya tidak akan menimbulkan soal ugama atau bangsa, adakah Yahudi itu zalim sehingga diusir dari semenjak zaman Paraoh hingga ke Hitler, bagi saya itu isu politik dan survival, yg ingin saya ketengahkan ialah, mampu kah kita dapat melahirkan jenerasi yg bijak seperti Yahudi? Jawapannya ialah mungkin dan tidak mustahil dan ianya memerlukan perubahan, dari segi pemakanan dan cara mendididik anak dan saya kira hanya memerlukan 3 jenerasi sahaja. Ini dapat saya lihat sendiri tentang cucu saya, ini setelah saya mengajar anak saya melalui program yg telah saya nyatakan diatas tadi, pada umur 9 tahun (cucu saya) dia dapat menulis essay sepanjang 5 mukasurat penuh. Essay nya hanyalah mengenai "Mengapa saya gemarkan tomato"!

Selamat sejahtera dan semoga kita dapat melahirkan manusia yg bijak dan bersifat mulia untuk kebaikan manusia sejagat tanpa mengenal batasan bangsa dan agama.

Dr. Stephen Carr Leon

Lepas da habis bace yang atas ni baru lah bace artikel bawah ni pulak. Yang tak habis bace tu takyah bace. Teruskan je bace yang atas tu dulu! Tadi lepas bace artikel atas yang mengapa yahudi bijak tu, saye teringin pulak search blog yang dah postkan bende ni.

So search-search terjumpe la pulak artikel bawah ni. Sape yang dah habis bace artikel yang kat atas tu diharap untuk membace yang bawah ni pulak. :)

Sebenarnya dari sudut kajian ini bukanlah 100 peratusnya tepat kerana ianya sedakar kajian. Jika kita lihat manusia kini dari sudut kemajuan dan bukan teori ianya adalah sama cuma perbezaan ialah cara hidup mereka.

Kini mereka pun makan bermacam-macam seperti contoh Mc'D, KFC dan sebagainya. Mengarutlah jika apa yang dikatakan oleh Dr.Stephen itu adalah dari cara hidup yang dah lapuk dan berkurun lamanya.

Sama seperti kita orang Melayu yang dahulunya memakan pucuk-pucuk dan kayu ubi. Itu juga memberikan kestabilan tenaga dan akal yang baik.Begitu juga dengan bangsa Arab yang banyak mengikut sunnah dan cara pemakanan Rasulullah s.a.w. Kini mereka termasuk bangsa kita Melayu,Cina danIndia juga makan makanan yang pelbagai.

Mengapa si Dr.Stephen kata Yahudi ini bijak, kerana hasil dari kajian dia terhadap majoriti bangsa Yahudi dan bukan pada bangsa lain. Memang tidak dinafikan bahawa bangsa Yahudi ini adalah dari golongan yang hebat dan bijaksana kerana terdapat banyak Nabi-Nabi & Rasul-Rasul adalah dari bangsa Yahudi itu sendiri kecuali Nabi Muhammad s.a.w dan juga keturunan baginda.

Tetapi kita umat Islam perlulah ingat kalau bukan doa Nabi Musa a.s. terhadap kaumnya waktu itu adakah bangsa Yahudi kini adalah golongan yang hebat & bijaksana kini? Sudah tentu tidak bukan! dan sudah tentu bangsa Yahudi kini merempat atau telah pupus ditelan dek zaman.

Walhal bangsa Yahudi dahulu tinggal sedikit sahaja kerana telah banyak melakukan kejahatan/kezaliman di dunia ini. Oleh kerana itulah Allah s.w.t. telah mengutuskan banyak nabi-nabi dan rasul-rasul dari golongan yang dilaknat oleh Allah kini!!!

Apa yang dinyatakan oleh Dr.Stephen itu adalah macam pro Yahudi sedangkan apa yang terdapat dalam kenyataan beliau itu mungkin dikorek dalam Al-quran dan al-hadis itu sendiri. Ya..mengapa saya berkata demikian kerana semuanya terkandung di dalam Al-quran tentang pemakanan dan sebagainya. Semuanya termaktub di dalam al-quran. Jika ianya adalah kajian maka Si Stephen ini adalah pembohong!!!

Jika kita lihat ramai juga si perokok kini yang pandai-pandai & bijaksana! Yahudi tidak merokok? Itu lagi besar pembohongannya. Yahudi juga gemar berzina! Tahukah anda bahawa anak zina (anak haram) hasil dari persetubuhan haram boleh menjejaskan keturunan mereka.

Si penzina juga akan menjadi lembap & dungu. Tahukah anda juga....bahawa kaum Yahudi gemar melakukan persetubuhan haram (zina) tanpa berkahwin? Sebab itulah mereka tidak lagi bijak dan hebat. Tetapi bodoh dan hina malahan zalim! Kalau mereka itu bijak dan hebat mengapa mereka menyeksa bangsa Arab palestin sehingga kini? Bukankah itu bodoh!!!

Wahai saudara seIslamku janganlah kita terpedaya dengan artikel-artikel yang boleh menyesatkan kita lalu kita mempercayainya. Fahamilah Islam dan seisinya. Jika kita sendiri buta dalam hal-hal KeIslaman maka butalah hati nurani kita. Sebab itulah kita mudah mempercayai sesuatu yang tidak relevan menurut Islam.

Kita juga harus bersyukur telah lahir dalam Islam kerana mendapat syafaat dari Nabi Muhammad s.a.w dan rahmat dari Allah s.w.t. Ingatlah Allah itu Maha Bijaksana dan kebijaksaan itu adalah datang dari Allah s.w.t dan usaha/tawakkal kita kepada Allah juga. Bukan kerana dari kaum atau bangsa itu sendiri.

Islam itu hebat......Islam melahirkan cendiakawan dunia.....kerana apa.kerana ianya dari Allah dan Nabi Muhammad s.a.w itu pengutusnya.

Wallahuallam......

(Artikel ini di ambil dari SINI.)

Sambil-sambil google tu ade la jugak terjumpe site ini. Bace lah jugak jika anda mempunyai waktu terluang. Semoge mendapat SESUATU setelah membacenye ye. :)

SEKIAN, 4.18pm

14 comments:

Ruhil Rosley said...

owh betul kah
sepatut nya tesis ini di jadikan sebagai rujukan supaya org islam lebih maju

terima kasih kepada eyka kerana mendedahkan info2 yg baik seperti ini
saya telah banyak mendapat manfaat drpd nya
terima kasih ya eyka

Eyka Hamasuba said...

ye ke yui?
haha sesame jugaaakk. rajin ek cik yui membace blog eyka.. mekasih!;D

Ainee Cumi said...

wahh eyka panjang tapi sumpah cam beshh..akan continue bace esk..same mcm perangai eyka..ahahhahah!!

saya tak pandai ABC so take time bace..ahahhaha!!

Ain said...

dah penah bace dah.amek kat blog orang kan.HAHA:DD

Eyka Hamasuba said...

nimi,
heheh tu ah. penat gak nak bace. adeheyy. .:P

inn,
haha bukan blog la..tapi ade org forward dlm email. kalo tak mmg takkan terbace.. heehe

Anonymous said...

yup2..
lecturer kt kolej pown ckp yahudi mmg pandai.
major~
xtau la btol ke x.
btol kowt..

Cob Nobbler said...

sebenarnya bukan semua yahudi buat camtu pun.sesetengah orang je yang buat camtu.

sasha cohen yang berlakon citer borat yang bangang gile tu pun yahudi gak.

first of all,kenapa nak benci sangat yahudi ni?pasal dia bunuh umat islam kat gaza?

ehh,pergi baca article kak ez kat blog dia pasal pembunuhan beramai-ramai tentera china kat uighur.uighur tu orang islam gak.

orang sibuk suruh boycott barangan zionis,tapi kerajaan china communist bunuh orang islam lagi ramai.you all x nampak je.

http://ezreenemira.blogspot.com/2009/02/chinese-communist-are-more-evil-than.html

p/s:bukan benci kepada yahudi.benci kepada Zionis.

dari nabi ishak sampai nabi isa,semua nabi ialah yahudi.adakah anda membenci mereka juga?

fikir2.

Eyka Hamasuba said...

hunny,
a'ah..mmg dorg byk yg bijak..

nami,
tak kate pon benci yahudi..sbb ade eyka bace kt mne tah. bukan sume yahudi itu zionis..hohoho..borat tu eyka pnah tengok..hahaha ntah pape gle cite tu..

Kasut But Ceri Merah said...

salam kenal..
blog ni comel... agagaaa...

teruskan membaca dan dapatkan info pasal yahudi ke.. ape ke adalah bagus. tapi kite kene pandai berfikir baik buruknya sebuah artikel itu. jgn cpt percaya... dan jgn mudah melatah... ambil sbgai iktibar saja kan... hiihkikhikkk

AbcdeFtyyhahh; said...

adekk nape da xde cbox. wuu. ppppndai die berkata2. weee. sukabaca~

Nabihah zulkifli said...

tersgt la pnjg..
tp tersgt la byk yg kite bole dpt!
terbukak matekuh!
heee
thanks uh
;)

Atiqah Adnan said...

gud sharing..
pandai2 laa kita islam menjaga nama Islam...
kita tak mau Islam yang menmgikut trend kafir... Rasullullah s.a.w pernah bersabda:
"Barang siapa yang menyerupai sesuatu kaum,maka dia termasuk ke dalam kaum tersebut.."

btw.. sis da add ur link da...
thanks singgah ke blog kakak...
take care dear...

Aidil Sharizaq said...

i dont agree bila sebut pasal nak boikot barangan yahudi sebab kita kena tahu ape yg kita boikot.

contoh nak boikot kfc?ramai operator kat malaysia ni orang islam yg run kfc tu.diorang yg kene padahnya.

pasal brng lain pun sama gak.memang kebanykan brng dari yahudi but yg menjalankan urusniaga tu bynk kaum bumiptura..

so tindakan nak memboikot tu hanyalh tindakan yg tak dibuat kajian dulu.

lagipun if you think aboutk it,kalau betul2 nak boikot,kene boikot semua brng la kan?termasukla nestle.

you guys pegi kat dapur sekarang and check brape bnyk barng kita beli ade cop nestle?so adakah kita betul2 boikot?

we need some more practical way other than sibuk nak boikot brng...

Tak Bernama said...

thanks girl for the info