Dashboard
Refresh
New Post
Sign Out
Gallery Myspace Facebook Twitter Friendster

Sunday, May 10, 2009

Ibuu ibuu, engkaulah ratu hatiku..

Bangun pagi-pagi, terus gosok gigi. Turun bawah makan roti. Eh, bukan roti. Tapi kuih yang mak beli. Mase tu mak tengah kopek ekor taugeh. Sambil makan kuih,

"Maaaaaaaaaak, selamat hari ibu! Heh heh.."
"Oooh trima kasih. Selamat hari anak ibu jugak anak mak. Mak takde makne la kalau takde anak. Takde anak, takde laa mak"
"Takde mak pon takde laa anak..hehe"

Hehe. Itu lah dialog antare saye dan mak saye pagi tadi. Beberape jam yang lepas. Hoh hoh. Kalau nak bercerita pasal pengorbanan ibu ni memang terlalu banyak. Dari kite lahir sampai sekarang ni, tak putus-putus lagi pengorbanan mereka yang bergelar ibu.

Sayang mak tak? SAYAAAAAAAAAAANG! Tapi ape je yang kite maksudkan dengan sayang tu? Selalu tak dengar cakap. Buat-buat pekak. Mak mintak tolong, kite tangguh-tangguh. Tapi mak tetap sabar dengan perangai kite. Huhu sedih bile mengenangkannye. Saye pon due kali lime jugak. Waaaaaaaaaa :(

Apepun, bagi saye. Tetiap hari itulah hari ibu. Takde tarikh yang specifik untuk kite raikan ibu kite.



Ketika berusia setahun, ibu suapkan makanan dan mandikan kita. Cara kita ucapkan terima kasih kepadanya hanyalah dengan menangis sepanjang malam.

Apabila berusia 2 tahun, ibu mengajar kita bermain. Kita ucapkan terima kasih dengan lari sambil ketawa apabila dipanggil.

Menjelang usia kita 3 tahun, ibu menyediakan makanan dengan penuh rasa kasih sayang. Kita ucapkan terima kasih dengan menumpahkan makanan ke lantai.

Ketika berusia 4 tahun, ibu membelikan sekotak pensil warna. Kita ucapkan terima kasih dengan menconteng dinding.

Berusia 5 tahun, ibu membelikan sepasang pakaian baru. Kita ucapkan terima kasih dengan bergolek-golek dalam lopak kotor.

Setelah berusia 6 tahun, ibu memimpin tangan kita ke sekolah. Kita ucapkan terima kasih dengan menjerit; Tak Nak! Tak Nak!

Apabila berusia 7 tahun, ibu belikan sebiji bola, kita ucapkan terima kasih dengan pecahkan cermin tingkap jiran.

Menjelang usia 8 tahun, ibu belikan aiskrim. Kita ucapkan terima kasih dengan mengotorkan pakaian ibu.

Ketika berusia 9 tahun, ibu menghantar ke sekolah. Kita ucapkan terima kasih dengan ponteng kelas.

Berusia 10 tahun, ibu menghabiskan masa sehari suntuk menemani kita kemana sahaja, kita ucapkan terima kasih dengan tidak bertegur sapa dengannya.

Apabila berusia 12 tahun, ibu menyuruh membuat kerja sekolah. Kita ucapkan terima kasih dengan menonton televisyen.

Menjelang usia 13 tahun, ibu suruh pakai pakaian menutup aurat. Kita ucapkan terima kasih dengan menyatakan pakaian itu ketinggalan zaman.

Ketika berusia 14 tahun, ibu terpaksa mengikat perut membayar wang asrama, kita ucapkan terima kasih dengan tidak menulis sepucuk suratpun.

Berusia 15 tahun, ibu pulang dari kerja dan rindu pelukan anaknya. Kita ucapkan terima kasih dengan mengunci pintu bilik.

Menjelang usia 18 tahun, ibu menangis gembira bila kita diterima masuk IPTA. Kita ucapkan terima kasih dengan bersuka ria dengan kawan-kawan.

Ketika berusia 19 tahun, ibu bersusah payah bayar yuran pengajian, hantar ke kampus dan heret beg ke asrama. Kita ucap selamat jalan pada ibu di luar asrama kerana malu dengan kawan-kawan.

Berusia 20 tahun, ibu tanya kita ada teman istimewa, kita kata, “itu bukan urusan ibu.”

Setelah berusia 21 tahun,ibu cuba memberikan pandangan mengenai kerjaya, kita kata, “saya tak mahu jadi seperti ibu.”

Apabila berusia 22-23 tahun, ibu membelikan perabot untuk rumah bujang kita, kita kata, pilihan ibu tak cantik, tak berkenan di hati kita.

Menjelang usia 24, ibu bertemu bakal menantu dan bertanya mengenai rancangan masa depan. Kita menjeling dan merungut, “ibu, tolonglah...!

Ketika berusia 25 tahun, ibu bersusah payah menanggung perbelanjaan perkahwinan kita. Kita ucapkan terima kasih dengan berpindah jauh.

Pada usia 30 tahun, ibu menelefon memberi nasihat dan petua mengenai penjagaan bayi, kita megah berkata, itu dulu sekarang zaman moden.

Ketika berusia 40 tahun, ibu mengingatkan mengenai kenduri kendara di kampung, kita kata sibuk, tak ada masa nak datang.

Apabila berusia 50 tahun, ibu jatuh sakit dan minta kita menjaganya, kita bercerita tentang kesibukan dan kisah ibu bapa yang menjadi beban.

Dan kemudian, kita mendapat berita kematian ibu. Khabar itu bagai petir. Dalam lelehan air mata, barulah segala perbuatan kita terhadap ibu menerpa satu persatu.

Hargai dan sayangilah ibu kite selagi dia masih ada. Pengorbanan dan jase mereka itu lah yang membesarkan kite selama ini, dan pengorbanan mereka masih dan akan sentiasa berterusan sampai bile-bile...

p/s : Syurga itukan di bawah telapak kaki ibu... :)

YANG BENAR, 11.58am

8 comments:

natasha said...

kak eykaaa.
sriously mse kite bce yg ade dlm kotak tu, kite mnangiss. :'(

kite bg kad je kt mak kite.
malu nk wish dpn2.

btw, slamat ari ibu.
thnx kak eyka.
:)

nadiyah said...

Datang seseorang menemui Rasulullah SAW.Dia bertanya."Wahai Rasulullah, siapakah orang yang paling layak untuk aku bergaul dengan baik kepadanya? Baginda s.a.w menjawab, "Ibumu."Kemudian siapa? "Ibumu" Kemudian setelahnya siapa? "Ibumu. Untuk kali berikutnya orang itu kembali bertanya. Lalu siapa?
Ayahmu.'Jawab Baginda.

Mother.Key.Paradise.
Devil. Escort.Hell
right??hehe

btw.1st part tngok video uh.
bese2 jer.but de last part.ahh
xthan menngis juga saya.huhu.sob.sob :D

kErOL.... said...

nak kate tak touching....ade rase nak menangis gak la....huhuhuhu

EykaHamasuba said...

natasha,
ye ke nanges? hehe tu la.. tersentuh kan kan. :)

nadiyah,
tu laa..last part mmg sedih. time mak die rinnduu kat anak2.. satu hari nnti kite juge akan merasainye.. wuu wuu :(

kerol,
hehehehe :P

Jus Oren said...

Eyka! Video atas tu dapat dari mane?

EykaHamasuba said...

eh eh ade pulak org.. hehe..

video atas tu dpt dari kawan.. :)

[PERANTAU] said...

Selamat Hari Ibu! :)

NurulAtiqah said...

Dulu lagu yusuf islam ni penah ade kt tv2 kan? if im not mistaken la. memang best suara budak-budak yang nyanyi tu. sis pon suke lagu tu.

and yeah, say thanks to your mom eyka! peluk cium n apologize! :)