Dashboard
Refresh
New Post
Sign Out
Gallery Myspace Facebook Twitter Friendster

Friday, October 31, 2008

Ketenangan Jiwa

Ketenangan jiwe dan raga amat penting dalam menjalani liku-liku kehidupan seharian. (Haha)

Dengan perasaan tenang, kite akan dapat menyelesaikan masalah dengan mudah. Kalau kite tenang dan mengamalkan konsep redha dan tawakal dalam hidup, mesti kite dapat mengelakkan risiko konflik yang tinggi dalam kalangan diri dan masyarakat sekeliling..

*Ape tah aku merepek ni!!?!? Bwahahhaa..

Takde, maksud saye amat mudah. Kalau kite selalu tenang dan berfikiran positif kite tidak akan mudah bergaduh. Percayelah. hehe. Selame ini saye telah mengamal kan sikap yang sedemikian dan memang saye tak pernah lagi gado besar.

(Tapi gaduh ngan adik-beradik tu memang takyah cakap la.. ha ha ha...:P)

*Bile da besar dah tua remaja macam ni, jarang gado ngan adik-beradik. Mungkin makin besar makin memahami dan boleh berfikiran matang.kot?

Walaupun kekadang tu memang la kite akan bertindak melangkaui pemikiran kite. Kite sendiri tak sangke kite akan marah seseorang semarah yang kite marah. Bende ni semua di atas sifat baran yang sentiase ade dalam diri semua orang. Sape tak pernah rase marah atau panas hati tu memang bukan manusia la gamaknye.. ha ha ha..

Macam saye, walaupun mengamalkan prinsip pergaulan bebas.. err maksud saye, bergaul bebas dengan sesiapa sahaja selagi kite tahu batas-batas perhubungan. Ehem, betul tu. Name baik harus dijage.

Kalau nak buat jahat tu, kite kene fikir kan orang lain jugak. Sebab kalau kite buat jahat bukan name kite je yang tercemar, tapi name keluarga, sahabat handai, kawan sekelas dan sebagainye yang berdekatan juge akan tercemar same..

Kalau kite buat jahat, dan name kite je yang tercemar takpe. Tapi jangan ingat manusie takkan kaitkan kejahatan yang kite buat dengan orang-orang sekeliling yang tak bersalah. So kalau nak buat ape-ape tu berfikirlah sebelum bertindak..

Kubur memang lah lain-lain..tapi perbuatan kite sentiase akan berkaitan dengan orang-orang lain jugak. Lainlah jike kite bukan seorang yang bergaul dan hanye hidup dengan dunia kite sendiri.. tapi tak boleh jugak sebab walaumacam mane pun kite tetap mempunyai keluarga..

Yelah, contoh kalau die buat salah ape ke semua memang lah die punye pasal kan tapi sebab die lah orang lain pun terjebak dalam masalah lain tapi berkaitan dengan die jugak..Er..tah camne nak terangkan ye..

(alamak. dah lari tajuk..) =,="

Mungkin kite patut ikut gambar di atas. Makan kek cawan untuk kekalkan ketenangan. ha ha ha.. *saje nak tuka topik sebab susah la nak terangkan maksud yang nak disampaikan..haha

Oh ye. pasal ketenangan jiwe tu kan. Sebagai manusia yang normal, memang kadang kale kite rase panas je hati. Nak je marah semua orang yang ade kat depan mate kite. Mungkin mood tak baik tak betul semua tu termasuklah jugak dalam aspek punca kemarahan...

Tapi kite harus cube untuk mengawal amarah yang membara dalam jiwe tu..RELAX beb.. kool..macam makan ais batu.. ha ha ha ha..Saye selame ni selalu mengamalkan sikap cuba untuk menerima orang seADAnya, berfikiran positive dan relax-relax aje dalam menempuh konflik kehidupan. eceeyy..

Memang kekadang tu saye juge tak berjaye membawa prinsip itu lagi-lagi time tengah bengang, semua. Tapi selalunye saye akan cube untuk relax. Tak dapat dinafikan bahawe time bengang, saye juge akan mengeluarkan kata-kata yang busuk seperti tahi, bangek, bungek dan segala yang berkaitan (tapi tidak melampaui batas) dengan nada dan raut wajah yang paling bengis sekali..

Tujuannye adelah untuk menunjukkan kemarahan kite. Time marah pulak, selalu kite tak dapat berfikir dengan rasional. Kite akan buat sesuatu ikut pale otak dan hati panas kite je.. Setan di sebelah pun berboria sakan melihat kite melakukan perkara tersebut..

(Alamak..betul macam dah lari tajuk..)

Yela yela. tujuan utama saye nak cakap ni cume.. kalau kite berhadapan dengan sesuatu kesukaran, macam konflik ke, kene ejek ke, kene tuduh ke ape ke kite tak patut pergi serang macam tu je. Kite harus relax. Tarik nafassssssss pastu selawat bebanyak.

Pastu bisik dalam hati, sabar..sabar.. Selesaikan secara matang. Pergi cakap elok-elok. Jangan kite burukkan keadaan dengan pergi marah orang yang buat dajal kat kite tu walaupun sememangnya golongan yang suke buat dajal tu tak boleh dimaafkan..

Tapi dorang pun manusia jugak kan? Sekeras-keras hati manusie tetap akan lembut balik..Jangan disebabkan perasaan membara tu kite buat bende tak betul sampai makin bertambah buruk dan perasaan bara akan menjadi semakin menjadi-jadi..

yang penting, kite harus bersabar dan SENYUM sokmo. Walaupun sentiase bergaul dengan orang yang bertentangan yang tak suke senyum dan panas baran tu kan.. Ye orang panas baran sentiase ade dekat sekeliling saye ni ha.. HAHAHAHHAA..

So oleh sebab taknak terpengaruh dan menjadi panas dan baran seperti mereka, saye harus tebalkan prinsip hidup sentiase relax dan tenang dalam menghadapi ape jua kemungkinan..Gabra sekali skala takpe..tapi bile kite rilekx problem mesti akan pergi dengan sendirinye..

Lagipun kalau kite relax, orang sekeliling pun akan mendapat tempias kereleksan kite. Yela, muke tenang, jiwe tenang, orang sebelah pun tak berani nak kacau ketenangan kite. ha ha ha. Cube kalau kite panas, hati muram, muke masam kerut sini kerut sane, orang tengok kite pun mesti takde selera lepas tu dorang pun secara tak langsung akan terikut kite berkerut, dan seterusnye hati dorang panas dan hari pun tak ceria..

Saye pun terkerut same bile tengok gambar ni..haha

Kalau kite sendiri yang carik masalah tu saye pun taktau..Mungkin kite patut tenang menghadapi kemarahan orang lain terhadap kite.. biar lah orang tu nak marah, kite dengar je..tak payah lawan balik..dah kate nak relaxx.. so kene la tenang walaupun kene marah semua..ha ha ha..

*Tenang tenang jugak..tapi jangan sampai orang pijak kapla..

HA! Menarikkkkkkkk pulak ayat last kat atas ni ha. "tapi jangan sampai orang pijak kapla.." yang tibe-tibe je tangan ni tertaip.. haha. Dapat tajuk baru untuk diulas nanti! hehehhehee..

Err dah la.. gua nak bla dlu..nak sambung bace komik hanim yang lagi 1 dan terakhir!=D Nanti nak pinjam lagi yang lain! hahahaha.. Akhir kata, semoga anda sentiasa berasa tenang menghadapi kesukaran hidup..

*eh eh! TERtambah lagi satu posting.. haha. Biaselah tu.. isi mase lapang dan melepaskan rindu kat keyboard..hehehe..So bulan oktober, 9 POSTOS! patut genapkan jadi 10..tapi takpe lah. Sambung November nanti je la ye.. he he he..

4 comments:

a s m said...

askum, jmp lg
ketenangn jiwa mmg la bgs cuma kdg2 kita bertindsk adalah untuk pertahankan kebenaran kita.
kdg2 kita juga ada maruah diri dan harus kita pertahankan...
marah ? normal la cuma kdg2 hilang kawalan...
cuma yang aku xbrp suka bila org suka buat tuduhan tanpa sebab...
ok la
seronok plk komen kt ko punya blog... hehehe

Anonymous said...

panjangnye . :P

Lala said...

woiitt, banyak gila komik. aha taula da habis exam haha.
cik eyka kerut comel tau. hehe.

Eyka Hamasuba said...

ha'ah..tuduhan tanpe sebab agak menjengkilkan..kadang2 mcm mls nak layan da..hahaha

ehem biase la saye mmg suke tulis panjang2 ni..hihi

hahaha..komik hanim la. die borong beli semua..:P