Dashboard
Refresh
New Post
Sign Out
Gallery Myspace Facebook Twitter Friendster

Sunday, July 27, 2008

Telaga Zam Zam


Telaga Zamzam (atau Zamzam Well, atau Zamzam; Arabic: زمزم) ialah telaga biasa yang terletak di dalam Masjid al Haram di Mecca, hampir dengan Kaabah, tempat paling suci dalam Islam.

Telaga zam zam merupakan satu-satunya sumber air bersih dari bawah tanah di Mekah satu ketika dahulu. Umat Islam sangat mengambil berat tentang air zamzam ini untuk air wuduk dan perubatan.

Sekarang ini, setiap hari ratusan ribu liter air zam-zam dikeluarkan untuk diminum oleh kaum Muslimin samada yang datang ke Ka'bah, untuk Makkah, dihantar ke Ta'if, Madinah dan juga sebagai buah tangan jemaah Umrah. Jumlah itu mencapai jutaan liter setiap hari jika bulan Ramadhan dan musim haji. Walau demikian , air Zam-zam tidak habis atau berkurang. Itu adalah Anugerah Allah.

Pakar saintis ,ahli perubatan telah menjalankan kajian yang menunjukkan khasiat dan keistimewaan yang terdapat dalam air Zam-zam yang tidak terdapat dalam air-air yang lain.

Dari Anas bin Malik r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda:
"Aku dibawa orang (Jibril a.s) ke telaga zamzam; di sana dadaku dibelah kemudian dibersihkan dengan air zamzam, sesudah itu aku dihantarkannya kembali ke tempatku semula.”
Sejarah Air Zam zam : SINI