Dashboard
Refresh
New Post
Sign Out
Gallery Myspace Facebook Twitter Friendster

Sunday, July 20, 2008

Neil Alden Armstrong

Neil Alden Armstrong (lahir pada 1930 di Ohio, Amerika Syarikat) adalah astronout AS, dan orang pertama yang menjejakkan kaki di Bulan. Pada 20 Julai 1969, Neil Armstrong dan Buzz Aldrin mendarat di Bulan dengan kendaraan udara kecil, yang telah dikirim ke Bulan dengan roket Saturn V dalam misi Apollo 11. Mereka berdua berjalan di Bulan, dan jutaan orang menonton peristiwa ini dari TV.

Dicopy paste dari : SINI

PERSOALAN: Korang rase betul ke Neil Armstrong ni penah jejak ke bulan?

Pernah ke tak hek? Ade orang kate betul, ade juge yang tak percaye. SAYE? saye pun tak tahu la. Dulu ade cikgu saye pernah cerita yang Neil Armstrong bile jejak bulan je die dengar bunyi. Bile balik bumi balik die dapat tahu yang ape yang die dengar tu adelah Azan, iaitu panggil solat 5 Waktu untuk orang Islam oleh seorang Muadzin. Then, die terus masuk Islam.

Tak tahu la. Bile difikir balik kenape takde projek susulan untuk ke bulan sekarang ni padahal sekarang ni teknologi lagi maju. Jarak bulan daripada bumi ade lah kira-kire 384,400 kilometer. Jauhh tu! Dalam perjalanan nak pergi bulan tu tak tersasul pergi mane-mane ke?

Dan ade pule kawan saye cakap bahawe cerita tu tipu. Sebab orang Barat ni selalu nak tipu tipu untuk mendapat Nama. Die pernah tanye saye yang betul ke matahari ade banyak lapisan? saye pun kate la entah la. Awk rase? Pastu die pun kate lah macam mane dorang kaji matahari sedangkan nak pandang pun sakit mate. Kite yang jarak jauh ni pun boleh rase bahang nye.


Saye pernah mempersoalkan bende ni kat ustazah. Betul ke Neil Armstrong pernah sampai bulan? Ade ke manusie boleh pergi bulan? Ustazah senyum je. Pastu ustazah cakap memang betul ade manusia pernah sampai ke bulan tapi orang pertama bukan Neil Armstrong. Saye tanye la siape? Ustazah jawab Rasulullah S.A.W kan pernah diangkat naik ke langit. (Isra' Mi'raj).

Kemudian saye tersenyum puas dengan jawapan Ustazah. Hehehe. Pasal Neil Armstrong tu saye pun tak tahu. Tadi saye ade bace kat internet, die pergi sane berdua dengan dua orang astronout yang bername Buzz Aldrin Michael Collins. Gamba-gamba dorang kat bulan tu macam mane dorang tangkap ek?

Dan posting saye yang sebelum ni, pasal bintang. Macam mane lah dorang dapat kaji dan tahu ade bintang lagi besar dari matahari, pasal ade berbillion lagi galaksi selain galaksi kite iaitu Bima Sakti ni kan? Wallahualam. Sungguh hebat ciptaan Allah sampai kite sendiri boleh jadi gile kalau fikirkannya.
"La tafakkaru fi zatillah walakin tafakkaru fi khalqillah"
Jangan kamu berfikir tentang zat Allah, tetapi berfikirlah mengenai ciptaan Allah.

Antara khutbah terakhir Rasulullah S.A.W:
"...Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Quran dan Sunnahku..."

Beberape jam selepas post yang ini, saye terjumpe satu artikel mengenai manusie yang pergi ke bulan kat SINI. Wah wah wah satu pengetahuan baru sekaligus menjawab pertanyaan saye tadi. Hahaha. Entah lah. Wallahualam~