Dashboard
Refresh
New Post
Sign Out
Gallery Myspace Facebook Twitter Friendster

Sunday, July 20, 2008

Bumiku, Duniaku dan...


Planet yang sedang kite diami dikenali sebagai BUMI dan BIMA SAKTI merupakan galaksi dalam sistem suria bagi bumi dan juge 9 planet yang lain dan jaraknya dari matahari iaitu:

Utarid (57.9 juta KM), Zuhrah (108.2 juta KM), Bumi (149.6 juta KM), Marikh (227.9 juta KM), Musytari (778.3 juta KM), Zuhal (1,427.0 juta KM), Uranus (2,871.0 juta KM), Neptun (4,497.0 juta KM), Pluto tetapi pluto kini digelar planet kerdil dan dikeluarkan daripada kalangan planet sistem suria.

Mengikut wikipedia, sistem suria kite pule dipercayai terbentuk sekitar 4,600 juta tahun dahulu hasil pengumpalan gas dan habuk di angkasa yang membentuk matahari dan kemudiannya planet-planet yang lain. Ok, mari kite lihat pule saiz bumi di dalam alam semesta.

Bumi dibandingkan dengan planet selepasnya.
BESAR kan?

Bumi di bandingkan dengan planet sebelum.
KECIK!

Bumi dibandingkan dengan matahari.
SETITIK je.

Matahari dibandingkan pule dengan bintang yang lain.
SANGAT KECIL!

Matahari dibandingkan dengan bintang yang lain.
SUBHANALLAH

Gambar terakhir. Tak nampak pun matahari yang sizenye BESAR bagi kite. Bumi lagi la hilang terus dari pemandangan. KITE kat mane pulak time ni?

Tak nampak langsung kan?

Kadang-kadang saye tertanye selain bumi, ade tak lagi planet lain yang didiami oleh manusie? Sebab selain bima sakti, ade banyak lagi galaksi-galaksi lain yang terdapat dalam alam semesta ni. Bilangan nye pule terlalu banyak kan.

Dan ape pula yang akan kite lihat di sebalik langit, sebalik planet dan disebalik angkase? Takut jugak kalau fikir-fikir. Meremang bulu roma bile dengar orang cite pasal angkasa ni sebenarnye. Hehehe. Entah lah. Hanya ALLAH yang mengetahui.

Dalam bumi yang kecik tu pun manusie hidup saling bergaduh, bermusuh, berperang sini sane. Kenape ek? Lagi-lagi kalau Melayu sesame Melayu. Islam sesame Islam. Tu pun nak gaduh. Macam politik kite, pening saye memikirkannye. Sesame bangsa pun nak gaduh. Tak boleh ke nak berbaik-baik?


Para yahudi sekarang dah bersiap sedia untuk berperang dengan kite, orang Islam. Mereka sudah menyediakan senjata perang iaitu PEDANG platinum, bukan lagi senapang dah sebab mereka tahu suatu hari nanti segala ape yang terdapat di dalam bumi akan habis. Bahan api dah takde. Petroleum lagi la.

Sebab sudah tercatat di dalam Al-Quran bahawa nanti suatu hari Nabi Isa akan turun, Imam Mahadi akan muncul untuk bersame-same dengan orang Islam berperang dengan mereka. dan ketika ini semua bahan api dah takde, so perang gune pedang je la. Dorang da ready. tunggu mase je nak perang. Tapi KITE?

Kite masih sibuk dan leka dengan hal-hal yang melekakan. Semua yang melalaikan ni pun asalnye merupakan barangan Yahudi jugak kan? Taktahu la kenape Islam selalu ditindas. Jadi mangsa kutukan semua padahal banyak lagi agama lain dalam dunia ni kan? Dan selalu mereka tetap akan mencari jalan untuk memerangi umat Islam. Bukan lagi dari segi fizikal tapi dari segi mental.

Malaysia sekarang ni pun macam-macam hal politik. Pening betul saye. Tak amik tahu rase macam duduk di bawah tempurung. Bile amik tahu saye sendiri tak tahu mane betul mane salah. Kan senang kalau semua pihak berdamai je. Fikirkan care macam mane nak majukan Malaysia. Majukan umat. Daripade buang mase bergaduh. Hmm~ Susah lah. Manusia ooh manusia..

Mungkin saye masih muda dan mentah untuk memikirkan hal hal politik ni. Tapi saye rase sedih la tengok gaduh-gaduh ni. Kalau pemimpin pun dah bergaduh, rakyat macam mane pulak kan? Haih, taktahu kenape entry kali ni rase macam serius dan sensitif je. Saye sendiri pun masih leka dan lalai. Enak diulit mimpi dunia.

Tak tahu ape nak jadi. :(
*Seronok bace komen penghujah-penghujah kat SINI.