Dashboard
Refresh
New Post
Sign Out
Gallery Myspace Facebook Twitter Friendster

Tuesday, July 01, 2008

Memaafkan dan meminta maaf


Kadang-kadang
Sukar untuk kita untuk meminta maaf kepada mereka yang pernah kita sakiti hatinya dan melakukan kesalahan terhadap diri mereka, walaupun kita sedar yang kita sudah menyakiti hati mereka. Tidak kira lah ahli keluarga, sahabat-handai ataupun mereka yang tidak dikenali.

Kadang-kadang

Kita saje saje je sakitkan hati mereka. Puncanya pun kite tak berape nak pasti mengapa tapi yang pasti kite suke tengok die sakit hati. Mungkin hati kite pada masa itu sedang sakit, maka kite juge secara tidak langsung menyakiti hati orang lain kerana ingin mereka rasai kesakitan hati itu bersame dan terlalu mengikut emosi.

Kadang-kadang

Kite tak sedar yang perbuatan kite, percakapan kite, gurauan kite, dan ape ape juge yang berkaitan kite telah menyebabkan hati seseorang terluka. Bagi kite, biase je. Gaye die pun kelihatan macam okey saje tapi dalam hati, kite tak tahu die sedang terluka. Biasalah, manusia kadang-kadang tak suke menunjukkan perasaan sebenar mereka kepada orang sekeliling.

Kadang-kadang

Kite tak tahu kenape kite tibe-tibe kite terase hati kat seseorang. Padahal, semuanya berjalan seperti selalu. Tapi tibe-tibe je perasaan terasa tu datang dengan sendirinya. Secara tiba-tibe je kite rase terasa hati dengan orang tu. Walaupun hakikatnya, tiada apa-apa yang berlaku. Mungkin perasaan kite sendiri yang menyebabkan kite terase dengan orang tu.

Kadang-kadang

Kita takut nak minta maaf kepada mereka yang kite sedar kite telah melakukan kesilapan ke atas diri mereka. Mungkin kerana EGO. manusia tidak lari dari sifat ego tak kira laki ataupun perempuan. Walaupun sedikit, perasaan tu tetap akan ada dalam diri manusia. Dan jika tidak dibendung, perasaan ego itu akan kian menebal.

Kadang-kadang

Kita sukar nak memaafkan mereka yang telah meminta maaf kepada kita. Walaupun kesalahan yang di buat tidak la seserius masalah negara ataupun kenaikan harga dan politik-politik yang melanda sekarang ni. Di mulut kita mengatakan ya, saya maafkan awak. Tetapi di hati kite tetap menyimpan perasaan sakit hati dan rasa tidak suka.

Kadang-kadang

Kite sendiri tak sedar yang kite dah melakukan kesilapan yang sama berulang kali walaupun telah berkali-kali kite melakukan kesalahan tersebut dan walaupun kita sedar, kite tetap tak lupe untuk melakukannya berulangkali lagi.

Kadang-kadang

Kesalahan yang kite rase sedikit dan remeh tu sebenarnye merupakan kesalahan terbesar yang dialami oleh orang lain. Tetapi kite memandang remeh masalah tersebut kerana bagi kita bende tu just nothing. Tapi bagi mereka, bende tu adalah SOMETHING yang menyentak perasaan mereka.

Kadang-kadang

Kita lebih suka senyap daripada membincangkan tentang masalah-masalah yang berlaku antara kita. Dan merasakan minta maaf itu tidak penting lagi sebab masing-masing dah faham tentang perihal masing-masing.

Kadang-kadang

Kite rase kite tak perlu minta maaf kerana kite rase mereka tahu yang kite telah melakukan kesalahan dan kite rasa mereka telah memaafkan kesalahan kite tu. Sebabnya, dia nampak macam okey je, so kite pun go on lah.

Kadang-kadang

Kite tak perlu terlalu memandang sesuatu masalah itu sebagai masalah. Kerana sebenarnya jika kite memandang sesuatu bende yang macam takde pape dengan serius, dan ingin menyelesaikan masalah tersebut yang sebenarnya tidak begitu penting, masalah lain yang lebih serius pula yang akan timbul.

Kadang-kadang

Kite tak perlu tunggu seseorang itu untuk meminta maaf. Kite sendiri yang patut memaafkan mereka kerana sikap memaafkan orang lain adalah lebih baik daripada tunggu orang tersebut meminta maaf kepada kita.

Kadang-kadang

banyak lagi kadang-kadang yang seringkali berlaku dalam kehidupan seharian kita. Semuanya tidak jelas. Kite tak sedar ape yang terjadi boleh menyebabkan kekacauan. Tetapi, itu lah kehidupan. Tanpa kadang-kadang dan bende yang tak pasti ni, kehidupan kite akan jadi seperti tak menarik. Dan tanpa sikap rasa-terasa ini mungkin kite tidak akan menjadi seorang yang matang.


dan setiap manusia diberi pilihan untuk memilih jalan dan arah tuju masing-masing. Keputusan untuk memilih jalan yang baik, kurang baik ataupun jalan buruk tu juge bergantung pada niat dan kehendak diri sendiri.

Yang penting, segala teka teki kehidupan serta ape yang berlaku semua datang daripada kehendak-Nya dan saye percaya ada hikmah di sebalik kejadian. Kite juge kene redha sekiranya jalan yang kite pilih tu merupakan jalan yang kurang baik. Tidak perlu menyesal kerana sentiasa ada jalan yang baru yang lebih baik untuk kite pilih.

Bende-bende ni semua mengajar kite untuk menjadi manusia yang lebih menghargai segala yang berada di sekeliling. Sebenarnya semua manusia menuju ke satu arah yang sama iaitu kehidupan yang abadi di akhirat kelak.

Tetapi berbeza dari segi perjalanan untuk ke jalan tersebut. Pilihan semua terletak di tangan kite. Kite sendiri yang menentukan segalanya. Sebab itulah kite dianugerahi akal fikiran untuk memilih mana baik, mana buruk.

Tetapi orang-orang penting seperti keluarga, sahabat handai, pengajar, serta suami/isteri juga penting untuk menolong, membantu dan memberi tunjuk ajar kepada kite untuk memilih jalan yang baik dan benar untuk kite menuju ke jalan yang terakhir itu.

Sebab akhirnya, semua manusia akan menuju ke jalan tersebut. Yang berbeza merupakan corak dan jalan kehidupan seseorang itu. Kerana segala yang terjadi merupakan pilihan yang dipilih oleh kite sendiri.

Kerana hidup manusia ni merupakan satu perjalanan menuju ke jalan yang SATU. Dalam perjalanan itu lah munculnya segala konflik dan kekusutan hidup yang merupakan cabaran serta ujian dan bekalan untuk kehidupan yang seterusnya. Tidak kire jalan apa yang kite pilih, jalan terakhir itu jugalah yang akan kite tuju. Kite tak boleh lari daripadanya.

Anda pasti faham ape yang saya maksudkan ni kan? :)


Apepun, saya ingin meminta maaf kepada sesiapa sahaja yang pernah terasa hati kepada saya. Kite manusia, tiada yang sempurna. Mungkin apa yang saya lakukan menyinggung perasaan orang lain, secara tak sengaja mahupun secara sengaja.

Dan sebelum kite memaafkan orang lain, adalah perlu untuk kite perlu memaafkan diri kite terlebih dahulu. Sekian.

Betul tak betul? :)


4 comments:

diana hamasuba said...

ok lah sayang
i maafkan u
air ditetak takkan berkecai.
heheheh
:p

milkchocho said...

yup2..
btul2..
hye eyka..
actually me ikhlas nak berkwan ngan kmo..
x der niat len pown..
thx 4 da blog yang mnyayat hati..
hu3..
anyway..
luv 2 read ur blog..
c ya in the other time..^_^

Pijah said...

klau kite sediri x leh maap diri sediri, kite xyah maapkan org lain la? hehe ^^

EykaHamasuba said...

ana: aku sayang ko juge ana! muah mwah! hehehe

milkchoco: sape ni ye? hoho mekasih la kerna sudi lawat blog2 saye ni. hehe..rajin2 la lawat lagi. :)

pijah: yela.kite kene pndai maafkan diri kite baru la bole nak maafkan orang len. :D