Dashboard
Refresh
New Post
Sign Out
Gallery Myspace Facebook Twitter Friendster

Sunday, November 07, 2010

Pergaulan Internet

Mungkin beginilah rupa MrAnonymous/Encik tanpa nama.

Pada suatu hari, si perempuan, E sedang bosan kerana duduk di rumah tanpa berbuat apa-apa. Maka, dia pun buka lah laptopnya dan online. Beberapa minit kemudian tiba-tiba handphonenya berdering tanda ada khidmat pesanan ringkas SMS baru masuk. Tertera nama si lelaki, yang bernama H.

H-"E buat apa?"
E-"Online, facebook. Why?"
H-"Oh..."
E-"Kenapa ni?"
H-"Suke ek E layan orang dekat facebook tu"
E-"Kawan-kawan je kan"
H-"Lelaki sayang-sayang semua tu kawan jugak? Yang nak mengorat E semua tu pun E layan je kan. E ingat H ni apa?"
E-"Erk. Layan gitu-gitu je lah. Mana ada balas sayang-sayang pun. Lagipun, diorang just nak make friends. Nothing je pun"
H-"Bagi E nothing lah, tapi bagi H? bagi diorang?"
E-"Apa maksudnye tu? Salah ke E online facebook? Balas komen orang?"
H-"Salah. H taknak E layan diorang. H NAK E LAYAN H SORANG JE"
E-"................."

EHEM. Comel tak ayat yang last tu? COMEL KAN! hehe. Saye tak tahu kenape(?) tapi saye rase comel pulak. Terkedu sebenarnye bila dia jawab macam tu. Tapi saya jenis yang EGO dan tidak mahu mengaku kalah ni pon balas lah jugak. Tapi tak ingat apa yang saya balas. hehs =,="

Tapi.. memang betul kan? Facebook ke myspace ke selalu je boleh buat orang yang tengah ber-in a relationship ni bergaduh. Niat nak gaduh manje manje je mule-mule last-last byebye dah terus. Bahaye betul. Biaselah dah dunia internet ni luas, pergaulan pun bebas kan nak buat macam mana.

Unlimited conversation everyday.

Mesti akan ade punye rase jeles dengki tergugat bila kekasih hati kita berkomen-komen dengan orang lain walaupun hanya sekadar 'komen'. Yelah, kata pun bahasa internet, mana kita nak tahu nada dan irama serta intonasi orang yang memberi komen tu macam mana kan. Kadang-kadang gurauan kawan-kawan internet kita tu, kita je yang boleh tangkap, walaupun dia bersayang-sayang. Tapi orang lain baca memang salah faham kan?

Termasuk lah orang yang kita betul sayang tu. Saya rasa setiap titik noktah, koma, tanda ayat, cara taip serta patah perkataan memainkan peranan dalam pergaulan di internet ni. Bagi saye, orang tu sangat serius bila dia balas komen tanpa titik noktah pun, atau tanpa bunyik gelak tawa seperti haha hehe atau anything yang menggambarkan suasana yang riang lah.

Rasa macam serius sangat je tau seram saye. dan memang betul, saya boleh tahu mood seseorang itu melalui ayat yang ditulis di alam maya ni melalui assumption je. Sometimes betul, sometimes salah. Biaselah tu, kate pun assumption kan. Kalau tersalah assume, memang diri sendiri yang emo lah jawabnye. Padahal nothing je pun kan.

Sometimes orang saje je malas nak letakkan titik noktah dan gelak tawa dalam kata-kata di internet ni. tapi tak bermakna diorang tengah not-in-the-mood. Tapi still, saya akan anggap orang tu macam not-in-the-mood je. Lepas tu, mood saye pun terus hilang dengan sendirinye. Taktau kenapa. Saye kan memang jenis yang emo lebih. Haha.

P/S : Ok lah nak pergi mandi jap. Nanti lah sambung, hihi. :)

SEKIAN, 6.35pm

6 comments:

Unknown said...

tol la eyka. social networking ni memang boleh buat gaduh pon. kadang kadang tu tak ada apa pon. sebab benda kecik. leh gaduh besarrr :D

Rosliza Roslan said...

dtg jenguk awk!

Anonymous said...

Teringat dulu, ramai orang break off pun sebab myspace.


lol.

-RahMan- said...

Aku selalu marah awek aku sebab online.Aku tak suka awek aku online.Mungkin H pun begitu.

~myraie~ said...

Hai eyka!Long time no see.well I wonder kalau U gaduh dengan bf U selalu macam mana U settle things up?and your boyfie tak terasa ke U didn't write about him(like other gurls did)in the blog?

m just asking!thanks!

*smiles*

Anonymous said...

H tak bagi u online tp u still online.:P