Dashboard
Refresh
New Post
Sign Out
Gallery Myspace Facebook Twitter Friendster

Friday, September 09, 2011

Mengatasi Haters


Entry ini dikarang pada : 8hb 5, 2011, Pukul 1:37 PM

Manusia ni emosi betul la. Benda yang tak berkaitan dengan diorang pun diorang boleh senang-senang je rasa sentap. Lepas sentap, mula lah nak wujud perasaan yang tak best dalam diri seperti--membenci, menyampah dan mengeji. Keh keh.


Oh well, cara nak deal dengan orang yang tetibe je munculkan diri dalam kehidupan kita dengan cara negetif seperti--haters adalah sangat mudah sebenarnya. Easy and simple. Why why why?


Sebab utama mereka jadi haters sejati kepada kita mungkin kerana:

Dengki dengki dengki. Adore tapi dengki. Dan dengki, jeles, nak jadi macam kita tapi tak boleh, tak suka dengan sifat kita, kewujudan kita menjengkelkan mereka, jeles, dengki, jeles, busuk hati, terpengaruh dengan haters yang lain dan mungkin sebab hobi, saja suka-suka nak jadi haters (kes terpencil).

Dirty hands with dirty mind.

Satu je yang pasti pasal haters - Dia tak suka kita, tapi dia pasti akan selalu stalk kita tak kira di mana jua kita berada. Laman sesawang(s) kite semuanya dalam genggaman tangan diorang je. Amboi, lawan taukeh nampaknya. Keh keh.


And yeah, di atas sebab-sebab tertentu, haters-haters ni naluri diorang, diorang sebenarnya ingin meluahkan kepada kita perasaan tak-suka diorang tu tapi selalu takde peluang untuk menyampaikannya. Sebab selalunyai haters ni banyak yang penakut. Tak berani katekan. Boo! Ha ha.


Tercabar ke? Jap. Saye tak pasti kalau saye ade haters ke tak, tapi rase macam semua manusia pasti akan ade haters je jugak. Maklumlah, syaitonirojim ni kan dah makin banyak sekarang. No wonder manusia boleh lebih banyak membenci dan berhasad dengki daripada menghormati dan menyayangi. Hohoho.

Put the blame in your own shoulder.

Nak deal dengan diorang senang je, which is-- Gelak je dengan anything yang diorang sampaikan. Sebab ape? Sebab diorang tu kebanyakannye emosinye sangat mendalam. That's why diorang boleh jadi seorang hater. Emo, emo, emo dan emo.


So emo memang tak boleh berlawan dengan emo, sebab diorang ni kan sekutu. That's why bile orang emo dengan kita, kita harus buat taktahu je. Buat macam, benda tu funny. Takyah amik serius sangat perkara yang para-para haters ni kemukakan unless benda tu sudah melampaui batas.


Sebab selalunye tujuan haters ni adalah membenci, memaklumkan orang yang dibenci tu bahawa mereka tu dibenci, merosakkan emosi orang yang dibenci dan mempengaruhi mood orang yang dibenci. Haters ni macam orang yang tak cukup kasih sayang, tapi inginkan perhatian dengan cara yang tak betul.

Psychotic thinking.

That's why makin kita layan, selalunya haters ni akan makin menjadi-jadi. Haters tak boleh dibalas dengan hatred. So bila ada orang benci kat kita, kita patut balas mereka dengan senyuman yang menenangkan supaya diorang malu sendiri dan rasa macam--aku benci die, kenape die senyum kat aku?


Saiko namanye. Yup yup. Dalam hidup ni kite kene pandai saiko diri sendiri dan orang lain. So that, kite akan jadi seorang orang yang lebih hidup. Orang yang lebih ceria dan lebih positif. Ngeh ngeh. Kalau seorang hater bersuara, for sure deep inside menikam kite tapi jangan lah nampak macam ditikam sangat.


We should know how to act cool and steady. Hihi. Para haters tak suke orang yang cool sangat and steady sangat ni. Diorang akan rasa tercabar. Diorang akan rasa macam tak puas hati sebab diorang dah try nak buat kita sama-sama benci kat diorang dengan mengatakan benda-benda yang mengguris hati tapi kita buat macam takde ape je yang berlaku.

Let the black influence fly.

Haha. Seronok sebenarnya tengok haters tak puas hati ni. Rasa macam.. bahagia. Hihi. Yeah, inilah caranya. Kita harus bahagia, supaya para haters semua rasa tak bahagia. Yelah, tujuan diorang adelah memusnahkan kebahagiaan seseorang kan, so bile kite tak bahagia, means diorang yang akan bahagia.


Antara kita dan haters memang satu pihak je yang akan menang dan bahagia, dan we should make it on our side! Biar diorang sakit sendiri-sendiri sebab perasaan busuk hati dalam diri tu and kite should act like we're not affected. And yeah, kite tak patut rase affected pun sebenarnye dengan haters tu.


Yang penting, kawal emosi. Emosi tu je lah weapon untuk para haters ni nak lawan kite. Diorang akan buat kite rase emo, dan sentap dengan kata-kata diorang dan seterusnya diorang akan rasa macam diorang tu telah menguasai pemikiran kita. Hoho. Come on! :)


P/S : Sudah-sudah lah tu berhasad negetif dengan orang lain. Lalala~


SEKIAN, 5.40pm. Pictures : Flickr.

13 comments:

Atr said...

love this entry. :)

Anonymous said...

*thumbs up

Amirah Jafri said...

'Laman sesawang' tu penting ok. hahaha :)


bytheway haters kat memana pun ada sebab kita tak dapat nak puaskan hati sume orang ...

yunZatie said...

xsemua org suka kita kan..biasala manusia

Eyka Hamasuba said...

arvnilahazelnut & anonymous,

Thanks sebab suke. hihi :)


Amirah Suhana,

tu la. so senyum je kalau ade haters ni. :)



yunZ,

dan tak semua orang kita suka. kan kan :D

Anonymous said...

Betul tu . Jangan terjejas dengan haters-haters ni . diorang tu dengki je lebih .

NurulAtiqah said...

Best sebenarnya ada haters ni.

Eyka Hamasuba said...

Anonymous,
Tu la. bermasalah sikit diorang tu. hehe.


NurulAtiqah,
Haa tau takpe. Haters are fun. :)

KaptenCLOUD said...

Entry ni best!!



Salah sorg jer leh bahagia and make it on our side eh??


hehe cute.


:)

Eyka Hamasuba said...

haha thanks kaptennsss

Yus Tawau said...

ini pun best jugak..

Aing said...

aku suka bila aku ada haters..thts mean aku hot gila doe! haha

Anonymous said...

I copy ur words babe. Can i?