Dashboard
Refresh
New Post
Sign Out
Gallery Myspace Facebook Twitter Friendster

Sunday, August 15, 2010

Duit duit duit dan duit


Assalammualaikum,

Alhamdulillah, semalam sempat menghabiskan siri-siri The Arrivals. Bagi saya dokumentari tersebut amatlah ____(!) Taktahu apa yang perlu saya katakan. Official web The Arrivals.

Duit. Satu satunya kepingan kertas yang dicop yang menjadikan ianya berharga. Berharga sampai semua manusia terkejar-kejar untuk mencari dan mendapatkan kertas tersebut yang diberi nama, DUIT. Wang, money, dollar, riyal, atau apa-apa yang berkaitan. Kenapa agaknya kita mengejar duit? Sedangkan duitlah yang menimbulkan banyak masalah. Semua orang pening kerana DUIT.

Tiba-tiba saya teringat akan kata-kata cikgu saya ketika saya berada di Tingkatan 4. Cikgu tersebut mengajar sejarah. Ketika itu kami sedang belajar mengenai tamadun-tamadun terawal dunia. Mengenai asas kemunculan, ciri-ciri dan juga cara pemerintahan rakyat dalam tamadun tersebut. Saya ingat lagi cikgu saya ada mengatakan lebih kurang begini (dalam bentuk gurauan),

"Sekarang ni orang indonesia, bangla, vietnam yang buat rumah kite. Nanti bile darurat ke peperangan ke dorang pandai buat tempat berlindung. Korang pandai buat ape je? Ape yang korang belajar : Addmath, chemistry, physics boleh membantu ke? Heh heh heh"

Betul jugak kan? Selame ni kite diajarkan dan ditetapkan sistem pembelajaran mata pelajaran melalui silibus yang tertentu. Apa yang kite pelajari semua sudah ditetapkan. Semua orang pun nak belajar sebab nak dapat ilmu. Nak dapat ilmu so besar nanti dapat kerja yang best, gaji best. Kenape kite tidak di ajar atau didedahkan dengan sesuatu yang lebih mendekatkan kite dengan alam semulajadi? Sesuatu yang lebih praktikal?

Macam mane nak cantumkan ni? Hantar kedai je la. $$$

Senang je. Aplikasikan je la ape yang kite belajar dalam semua mata pelajaran tu dalam kehidupan. Tapi bagaimana? Macam mana agaknye kan? Kan seronok kalau ape yang kite belajar tu boleh membantu kite membuat tanaman sendiri, buat makanan sendiri, buat semuanya sendiri. Tanpa bantuan daripada DUIT. Manusia zaman dulu takde duit pun boleh hidup. Hanya berbekalkan air sungai pun dah cukup dan boleh membina sebuah tamadun kan. WOW hebat.

Dulu dan sekarang banyak bezanya, eyka. Tak boleh nak samakan. Ya betul. Tapi apa yang berbeza? Sekarang ni semua orang berkejar-kejar untuk sesuatu yang tidak pasti. Bekejar untuk mendapatkan duit. Bekejar untuk menjadi yang terbaik, dan mendapat penghormatan serta sanjungan dari orang ramai. Untuk apa? Entah, saya kurang pasti di situ. Tapi itulah realitinya kan? kan seronok kalau dari kecil kita di ajar cara-cara untuk survive, dan untuk memenimakan penggunaan duit dalam kehidupan seharian.

Kita terkejar-kejar untuk mencari ilmu. Tapi ilmu yang dicari ini kadang-kadang hanyalah untuk dijadikan salah satu medium untuk mencari DUIT. Kite hidup sekarang ni banyak based on money. Nak apepun perlukan duit. Kerja keras sebab nakkan duit. Sebab apa nak duit? Nak beli makanan, nak terus hidup. Kenapa, kalau tak ada duit tak boleh hidup ke? Kalau masyarakat kite diajar tentang keseronokkan menghasilkan makanan, mungkin kita tak akan rasa teruja untuk mendapatkan duit, kan?

Mungkin je la macam tu. Sebab, apape sekalipun duit memang menguasai dunia sekarang ni. Ada duit ada segalanya. Duit merupakan jalan mudah untuk memuaskan hati. Kan best kalau saye pandai hasilkan makanan dengan sendiri. Tanam makanan sendiri dekat halaman rumah. So, takyah bergantung sangat pade duit. Pandai bertukang sendiri. Walaupun ianya kelihatan sukar, tapi tak mustahil kan? Tapi nak menghasilkan tanaman tu sendiri pun memerlukan duit kan. Duit duit dan duit. Pening tak dengan duit?

P/S : Macam mane nak mengurangkan penggunaan duit (?)


SEKIAN, 11.55am

8 comments:

Anonymous said...

Itulah kita dah lari dari fitrah ciptaan kita sebenarnya.

faisal awiengs said...

oh eyka pun aware gak cite psal "wakeupprojecc" ni..?
dari mane tau web tu...?
sjak bile eyka minat ttg bnda2 ni...?

ahmadzamri said...

mungkin shj kerana kita tidak ada Allah dalam hati kita, kita lebih bertuhankan duit drpd Allah. Hati kita lebih gusar tatkala tiada duit tetapi tidak gusar tatkala hilangnya kasih Allah. masyallah,

bodohnya kita kerana duit :(

zatyturiman said...

saye suke yg ini (:

amira faqihah said...

siri the arrivals telalu byk nk hbskan ,,tp menarik

Eyka Hamasuba said...

fikri,
ya betul tu fikri. hmm

shadow,
tau daripada kakak. hehehe. tau tau je terus post kat blog ni. baru je jugak sebenarnye tahu.

Eyka Hamasuba said...

zam,
tu la. apa nak jadi kan. :(

zaaaty,
thanks zaty! hehe

Eyka Hamasuba said...

twinkle,
mmg menarik! eyka due hari dah habis. hehehe