Dashboard
Refresh
New Post
Sign Out
Gallery Myspace Facebook Twitter Friendster

Sunday, July 20, 2014

Start Fresh

Assalammualaikum :)


Kekoknye rasa nak update blog ni sebab dah lama biarkan so feeling nak update pun hilang. Maybe I have to change the content, or even the title of my blog so that I can get the spirit back. Hehe

The problem is now dah ade smartphone ni buat rasa malas nak bukak laptop and edit everything. Smartphone buat diri jadi malas nak bangun. Bayangkam dalam satu hari tu mampu baring je kat katil most of the time and main phone.

Bukan mesej atau gayut bersama tersayang dah, tapi main game and scroll timeline kat twitter. Sampai macam tu sekali tau. Masa terbuang macam tu je sebab biasalah tu kalau buat benda lagha macam ni memang mase kejap je berlalu kan? Hehehe

Cara penulisan pun mungkin dah lain. Bile bace balik rase rindunye dengan diri sendiri. Haha. Sekarang ni terlalu expressionless. Dah takde expression towards anything. Semua rasa macam biase je so perasaan excited semua dah pudar. 

Kalau dulu senang sangat terhibur hampir semua benda adalah menghiburkan, tapi kali ni semua benda terasa hambarnya ya Allah. Mungkin penat kot. Yelah dunia sekarang macam-macam sangat. Tak tahu macam mana nak express. Takut.

Latest is pasal MH17 and Gaza of course. Hmmm. Hilang perkataan nak describe feeling sedih sebak kesal and etc ni macam mana. Lagi-lagi bile orang retweet gambar-gambar orang mati dalam twitter. I don't think it's necessary. :(

Haih see very emotional tau belum apape dah rase nak nangis ni. Hoping for a better world walaupun chances to have a better world menjelang akhir zaman ni adalah sesuatu yang mustahil kecuali kiamat.

Oh jap. Rasa rude pulak tak tanya khabar walaupun rase macam takde orang pun kat sini. Haha. So it's as if me talking to myself. So, how are you doing? Hopefully everything's fine. Saya baik-baik sahaja di sini cuma mungkin penat sikit dengan dunia.

Hahaha eyka ni memang. Tidur banyak pun still penat. Zzzzz. Okay lah nanti kalau on laptop nak edit layout sikit nak tukar name blog jadi matang sikit. Kamon. Name blog belum pernah tukar lagi and terlalu kebudak-budakan. Hahaha. Apapepun dari dulu sampai sekarang, monolog eyka ni tak sah tak panjang.

Okay lah bye. 

Saturday, November 09, 2013

Bila eyka dah mula mendewasa

Assalammualaikum semua :)

Kehidupan saya sekarang semakin hari semakin busy. 

Busy dalam hati dan mental je fizikal tak nampak busy sangat sebab banyak baring dan baring dan baring dan tweet dan baring dan serabut sebab kerja tak siap-siap tapi masih baring sampai ade orang tu cakap saye takde tulang belakang. Pun boleh kan? .___.

Hehe. 

(setengah jam kemudian)

Masih tak tahu nak cerita apa.
Makin dewasa makin lupa cara nak bercerita.
Makin dewasa makin hilang rasa nak berkata.
Makin dewasa makin tiada rasa.

Mungkin sebab kita dah dewasa
Jadi kita jadi janggal untuk bercerita.
Nak kongsi apa?
Sebab tiada kata yang mampu tertera
bagi mengubat duka dan lara
yang disimpan dalam satu sudut hati yang semakin hari semakin hilang rasanya.

Tak apa.

Separuh hati saya masih bersama saya.
Lagi separuh telah saya kongsikan
secebis demi secebis bersama orang-orang yang saya sayang
Relakan saja apa yang mereka mahu lakukan
bersama secebis hati yang saya berikan
Nak simpan nak tanam nak lambung nak robek nak tikam

Pilih mana ikut kesukaan
Nak cium nak peluk nak bawa kemana saja pun saya benarkan
Asal jangan pulangkan semula
Simpanlah kerana memang ianya untuk mereka yang saya sayang
Saya ikhlas


Dan awak.
Terima kasih kerana berkongsi hati
dan jangan khuatir
kerana
sebahagian besar daripada hati ini
saya simpan untuk awak
awak yang bakal bergelar suami

Suatu hari nanti. InsyaAllah. :)


Thursday, August 22, 2013

Selamat Hari Raya 1434

Selamat pagi dan selamat hari raya kepada semua!



Nah gambar first day raye. Hik hik.

Rasanya macam tak terlalu lambat pun nak wish selamat hari raye kan kepada sesiapa yang masih menjengah, terjengah ataupun mengintai blog ini. Aceh. Gaye macam ade je orang nak singgah lagi. Huahuahua. Sebenarnya saya sedang rindu nak blogging ni tu pasal tetiba rasa nak post something.

Apapepun semoga semua orang sihat-sihat semuanya.


Saya. Masih. Tetap. Eyka. Yang. Dulu.

Takde motif pun. Saje je macam fefeeling dah berubah sebab ye lah kan dah membesar dan meningkat umur ni so rase macam rindu pulak kenangan-kenangan zaman aktif blogging dedulu. Rasenye sekarang ni pun memang ramai dah tak blogging.

Semua sebab Twitter! 

Benda nak diluahkan dah diluah kat Twitter continuosly so orang jadi tak bersemangat nak blog balik sebenarnya. lah. kan. macam tu lah kan. 

Oh ye. Saya dah habis practikal dah selama sebulan. 

See? Nampak tak saye punye cerita pun dah basi nak cerita pun tak bersemangat. Lain lah kalau lepas dah habis practical/internship tu je on the spot terus bukak blog and update kan. Tapi selalunye sekarang ni macam jarang-jarang ade mase nak lepak depan komputer lelame update blog. 

Maklumlah, sekarang ni lepak atas katil je baring-baring scroll timeline Twitter.

Keh keh keh.

By the way, saya rindu rindu rindu rindu rindu dengan blog ni. Nak kiss blog sikit! Muahhh!! Hehehehe. Muah muah muah muah muah!!! Okbai.


Saturday, May 18, 2013

Macam mana kalau terpaksa bela orang jahat?

Hai sayang-sayang sekalian.


Tetiba harini terasa nak tulis something kat blog walaupun takde idea nak tulis ape pun sebenarnya sebab semua idea dah dicurahkan secara ringkasan kat Twitter sekali lalu setiap masa tapi takpe, kite tengok la macam mana entry ni berakhir. Sekarang kosongkan dulu title sebab tak tahu nak tulis pasal apa, tapi nanti dah habis menaip konfem baru boleh isi tajuk entry ni pasal apa. I'm random liddat. *pakai shades*


Pasal diri sendiri, sekarang ni saya masih steady lagi jadi pelajar undang-undang. Dah nak penghujung part 4 dah ni. Minggu lepas merupakan minggu yang busy buat saya. Minggu ni pun sama, sebab ada 3 tests berturut-turut. Minggu-minggu lain tak berapa nak busy sangat sebab sem ni banyak rilek-rilek je kerjanya. (Padahal, setiap sem busy banyak kerja tapi tetap ada masa nak rilek)


Ya Allah tetiba terasa macam nak cerita banyak benda pulak! Haha. Nak cerita semua benda kalau boleh, tapi semua ni kan bergantung pada kerajinan semasa. Tadi rajin nak menaip something walaupun time tu tak tahu nak taip apa dan sekarang masih boleh meneruskan kerajinan. Lepas beberapa minit mungkin dah berubah jadi tak rajin pulak, kan? Maklumlah manusia kan berubah setiap saat. Keh keh keh.


Jadinya, minggu lepas saya baru habis Mooting! 

Mooting ni kalau korang nak tahu, google sendiri. Haha. Mooting ni group work. Dia macam setiap team akan diberi tugasan sama ada untuk menjadi Appellant iaitu perayu, ataupun Respondent. Kami akan di beri soalan kes dan kena jadi lawyer untuk proceeding kes tu. Macam ala-ala lawyer beri hujah kat mahkamah and memang kena buat kat dalam mahkamah pun. Mahkamah untuk mooting ni kitorang panggil Moot Court. Dalam tu memang macam mahkamah.


Kes mooting ni pulak selalunya amik dari kes sebenar, facts dia, charge dia. Kes tu pulak mesti kes yang dah kalah atau tak puas hati kat mahkamah magistret ke session ke iaitu mahkamah rendah. So mooting ni kita kena act as lawyers untuk appeal kan kes tu ke mahkamah tinggi. So students yang jadi pihak Appellant and respondent ni kena lah cari hujah-hujah untuk dihujahkan kat court nanti.

Contoh Mooting Session kat Moot court.

Gambar di atas di ambil masa first group buat mooting last two weeks! (my group 2nd session). Hakim untuk mooting ni selalunya lecturer subjek mooting yang akan jadi role sebagai judge. Jadinya, macam saya haritu group saya kena handle kes rogol. Group saya 6 orang, jadinya 3 orang appellant, 3 orang respondent. Saya jadi appellant. Kena appealkan kes untuk perogol. Maknenye, saye pihak peguam bela untuk perogol. 


Memula macam down jugak tak tahu nak buat cemana. Dah la kena bekap orang jahat, perogol T__T tapi sebab dah lepas pun mooting dan kepayahan nak setelkan preparation dia ni minggu lepas, so sekarang rasa macam bestnya mooting! Haha. Sebab alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar, walaupun preparation dia banyak betul dugaan. Tak tahu nak cerita macam mana bagi korang feel benda ni tapi kena rasa sendiri baru tahu kot macam mana. Hihi


So feeling-feeling peguam bela sangat tau waktu tu. Try cari hujah yang boleh menimbulkan keraguan yang perogol tu dah merogol orang. Based on facts, evidence semua tu. Walaupun facts nampak macam dia yang rogol, as a peguam bela kena jugak cari kelemahan facts tu. So macam ni rupanya rasanya jadi peguam bela dan sedikit sebanyak saya macam dah dapat jawapan untuk soalan kebanyakan orang termasuk saya masa dedulu,


'Macam mana kalau awak kena bekap orang jahat? Tak takut masuk neraka?'

Rupanya begini ye rerakan. Sebenarnya kita tak boleh nak kata orang tu bersalah sebelum dia dibuktikan bersalah. Nak buktikan orang tu bersalah bukan hanya setakat menabur fitnah dan rumors seperti di twitter mahupun di facebook. 'Dia tu muka ganas, mesti perogol' 'Saya nampak dia lari, mesti dia peragut' and so on sebab semua tu rebuttable. Boleh jadi dia muka ganas, hati ada taman dan selalu tolong orang. Boleh jadi dia tengah lari sebab tengah kejar peragut dan lelain.


Pasal kekukuhan evidence ni saya tak belajar lagi tapi sebab nak bekap perogol haritu punya pasal, kena la baca banyak kes untuk amik hujah yang bersesuaian. Jadinya, macam mana kalau saya kena bekap orang jahat nanti? Saya takkan tahu dia orang jahat selagi dia tak confess. Jadi semuanya bergantung pada evidence para lawyers (both counsels, Pendakwa Raya dan Peguam bela) berjaya kumpul dan kemukakan.


Kalau macam saya kena jadi peguam bela, dan saya kena bekap orang yang tertuduh, tapi saya tak tahu dia jahat masa saya tengah bekap tu, tapi pada naluri saya dia memang jahat, saya tak boleh nak kata macam tu jugak sebab boleh jadi dia tak bersalah. dan semuanya based on evidence yang kita dapat. Macam nak charge orang untuk rogol, ade elements yang kena fulfil.


Jadinya, kalau saya bekap orang jahat dan tugas saya sebagai seorang peguam bela adalah mencari hujah dan bukti semua untuk menampakkan flaws ataupun kekurangan dari pihak pendakwa raya je. Walaupun dia bersalah tapi bukti banyak mengatakan dia tak bersalah, memang dia akan jadi tak bersalah. Tapi kalau saya tak jumpa bukti untuk menampakkan dia tak bersalah, maknanya dia memang bersalah.


Lawyers hanya menjalankan tugas je. Saya yakin kalau orang kita banyak seronok jadi lawyer, mungkin banyak nasib-nasib orang yang tak terbela boleh dibela. Pedulik kata orang yang streotypekan lawyers dengan penipu dan orang jahat sebab biasalah manusia mana nak nampak benda yang baik. Dia tak nampak lawyers ni baik sebab lawyers pun manusia yang bekerja jugak dan hanya menjalankan tugas cuba membela nasib manusia ikut undang-undang yang ada.


InsyaAllah dalam mencari bukti tu, kalau client kita tak bersalah, Tuhan akan tolong kita bukakan mata kita untuk jumpa bukti yang boleh menyokong kata dia tak bersalah. Kalau dia bersalah pulak, Tuhan akan tolong kita dengan tak jumpa bukti-bukti untuk kata dia tak bersalah. Tapi kita still kena jadi peguam bela dia, dan kemukakan dengan bukti-bukti yang ada walaupun sikit. Urusan jatuhkan hukuman bersalah tak bersalah ni Hakim yang tentukan.


Macam tu lah lebih kurang persepsi saya sekarang ni. Mungkin akan berubah, mungkin tidak. Kita nantikan. Yang penting nak buat kerja kena ikhlas. Rasanya semua kerja kalau ikhlas insyaAllah akan mendapat keberkatan Allah kan. Tak kira lah awak tu siapa. Petani ke pekebun ke, lawyer ke doktor ke kalau awak ikhas bekerja insyaAllah diredhai. Kalau awak tak ikhlas dan banyak seleweng, insyaAllah akan dapat balasan memasing.


Sebab saya tak sedih or frust sangat kalau terbekap orang jahat tapi dia terlepas tapi lagi rasa terkesan bila kita bekap orang yang nampak bersalah, tapi sebenarnya dia tak bersalah, tapi kita tak pandai jalankan tugas kita as lawyer, tak jumpa bukti untuk buktikan dia tak bersalah. Kebenaran tu yang sangat perit sebenarnya. Bila nasib orang yang tak bersalah tak dibela. 


Tapi macam mana nak tahu orang tu bersalah ke tidak? 

Ni semua sebab tu lah para lawyers kena usaha bebetul and bersungguh-sungguh bukan bersambil lewa je buat kerja untuk buktikan. Sebab semua ni kan bergantung pada lawyers. Kalau dia kerja betul, pandai kerja, insyaAllah nasib orang pun boleh terjamin kan. Jadinya kalau saya ditakdirkan menjadi peguam satu hari nanti dan terpaksa bela orang jahat, yang saya sendiri tak tahu dia jahat ke tak, yang saya boleh mampu buat adalah jalankan tugas saya sebagai lawyer, mengikut undang-undang.

Bakal Peguam insyaAllah.

Yang lain tu biar Allah yang tentukan.

Wednesday, March 06, 2013

Kenapa awak amik law?


Kadang-kadang saya tertanya-tanya jugak kenapa saya amik law. Kenapa eyka, kenapa?! *hentak meja* Kalau rujuk balik post-post time sekolah dulu, tak pernah pun terlintas dek akal dan fikiran nak amik undang-undang. Dulu kemain nak jadi angkasawan, arkitek blablabla. Kah kah kah. Kdiam. Serius serius. Ekhem.

So, why was it you chose to put law as one of the UPU choices after SPM, my dear self? The answer is, I don't know. Yes, I don't know.


But with only a single click (cewah) which you don't even know why.. here you are now eyka! 



My journey started with that single click, dan saya diterima masuk sebagai seorang pelajar UiTM Shah Alam. Well, obviously it was not as easy as a single click application like the movie 'Accepted', if you ever watched that movie. It depends on my SPM result too, which brought me here. Huehuehue


Sebenarnya, (dah lama dah rasanya, masa bebudak lepasan SPM tahun lepas nak apply UPU) ada sorang adik ni suruh saya tulis ape kelebihan dan kekurangan amik undang-undang ni, tapi oleh kerana saya macam sibuk dengan twitter dan dunia sendiri, saya pun terlupa nak tulis pasal ni. Buat adik yang request, saya mintak maaf sesangat kalau saya telah membuatkan awak hampa. *kesal*


Apapepun, here it is as promised. I'll tell a bit about my journey in this course. Sesungguhnya, bagi saya masa asasi dulu, saya rasa course ni sangat senang. Takde lah sangat senang. Tapi, boleh lah untuk di bawa. Dengan kelayakan minimum MUET band 4, dan pointer above 3 untuk kedua-dua sem ketika asasi, anda akan layak untuk melanjutkan pelajaran anda ke BLS, which is Bachelor (Hons) Legal Studies, atau dalam bahasanya Sarjana Muda Pengajian Undang-Undang. 


UPS (Untuk pengetahuan semua), asasi UiTM masa time saya dulu (2010) ada dua pilihan, antara P1006 ataupun P1007. P1006 adalah pengajian asasi di bawah UiTM, which means that you have to get at least band 4 MUET, and pointer 3.0 for both semesters to further your studies in Law in UiTM. Lagi satu iaitu P1007 adalah under KPTM, which means that, you have to get at least band 4 MUET and pointer 3.5 above to further your studies in Law in UiTM.


Sesiapa yang memang asasi bawah UiTM, tak boleh apply degree dekat mana-mana universiti lain, manakala yang bawah KPTM, boleh nak apply degree kat memana. Nak dijadikan cerita, saya ni dulu asasi bawah UiTM, dan alhamdulillah ditakdirkan lepas la kelayakan minimum untuk sambung belajar sampai ke degree. Untuk yang bawah UiTM, minimum pointer is 3flat, sebab semua markah untuk paper law di ambil kira. Tapi yang bawah KPTM, hanya dua markah tertinggi paper law akan di ambil kira.


Enough briefing about the course. Sekarang, nak start cerita pengalaman pulak. Ngeh ngeh. So, bagi saya masa asasi tu takde la rumit mana kehidupan. Dah la dapat kolej, dapat biasiswa (semua bebudak asasi akan dapat), so kehidupan agak terjamin dan terpelihara la. Nak pergi fakulti dari kolej kediaman tu memula terasa jauh, lelama terasa dekat pulak. Dalam 10,15 minit boleh sampai. Tapi selalunya, naik bas. Bas dulu banyak bas rapid je tapi sekarang untung sebab banyak dah bas free UiTM yang akan mengangkut student ke fakulti masing-masing.


Subjek walaupun packed time asasi, tetiap hari kelas dari pagi sampai ke petang, tapi terasa ringan tak terbeban sangat sebab subjeknya ringan-ringan belaka. Ape yang saye belajar dulu adelah basic-basic yang sangat penting jugak time degree. Sebab benda tu basic, kena memang dah tahu by heart lah semua tu. Yang paling penting adelah, kena tahu cara nak jawab soalan, dan kene train diri sendiri untuk apply kan principle tu ke dalam soalan. 


Wah, tetiba terngiang saat-saat indah zaman asasi. Memang best. Rindu jangan cakap lah. Memang rindu! Haha. Tapi zaman asasi tak lama, setahun lepas tu je dah masuk degree. Masa masuk degree tu macam excited la jugak sebab berjaya masuk the best law school in Malaysia (katenyeww) kan. Hew hew hew. Kembang kempis jugak hidung ni awal-awal dulu.


Azam awal semester macam biasa, memang semangat habis nak study ape semua tapi.. biasalah azam hanya dipermulaana ye dak? Lepas tuu, bila masuk bilik je kat kolej, terus masuk dalam dunia sendiri dan bertwitter tak hingat dunia. Keh keh keh. Tolong jangan contohi sipat ini ye adik-adik. Hehe. dan dan dan.. degree adalah sangat berbeza dengan asasi. Sangat. Sangat. 


Ape yang beza? Banyak kot. Tak tersenarai dah. Tapi yang paling obvious, masa degree ni tak boleh nak study last minit. Kalau time asasi tu sehari sebelum paper memang takde hal sangat kalau baru bukak notes pe semua tapi time degree, tak boleh nak berlast minit dah, memang tak sempat. Sebab, sangat banyak ye benda nak dihafal, di ingat. Cases belambak, principle banyak yang nak dekat sama, tapi sebenarnya berbeza. Tsk tsk tsk. Menangis jugak terbayang balik penyeksaan sem satu dulu.


That's the big difference la pun. Lagi satu, time degree susahhh sangat nak dapat markah. Bukan pensyarah kedekut, tapi mungkin sebab kita yang tak reti jawab. Yelah, tak baik salahkan pensyarah kan. Tsk tsk. Cakap pasal pointer, kalau masa asasi boleh nak aim DL (Dean's List) 3.5 untuk dedua sem, tapi degree, orang aim untuk lulus pun dah dikira bernasib baik. Nak dapat pointer atas 3 pun tak semudah masa asasi dulu. Tsk tsk. Susah, memang susah...


Patut ramai orang kata law tu susah. Macam kalau orang tanya, amik apa? Dengan muka seposen nye cakap amik Law. Mesti orang akan macam Waahh respek dan kagum sebab amik law. Memula dulu rase macam awkward nak cakap amik ape sebab segan untuk direspek dan dikagumi bila sebut course ni sebab bagi saya, law je pun. Semua belajar law. Takde ape untuk disegani sangat. 


Tapi, pemikiran saye tu berubah bila masuk degree. Sebab memang susah. Taktahu la kalau untuk saya law tu susah sebab memang susah atau sebab saya ni kurang rajin belajar, tapi ianya tetap sukar. harharhar. (Sebenarnya, takde benda senang dalam dunia ni) Sedangkan kengkawan yang amik course lain yang ada belajar subjek law pun diorang dah benci nak masuk kelas law ataupun nak belajar law, inikan pula saya yang memang major in law. T__T


Tapi takde la saya benci sangat pun, sebab saya rasa saya suka belajar Law. Seronok! Sebab menarik! Haa, serius menarik. Cuma kena rajin and kena ade kelincahan menulis laju especially untuk jawab exam. Sebab dalam masa 3 jam tu, selalu cukup-cukup je nak jawab, takde mase nak semak ke ape ke. Kebanyakan ade tak sempat nak jawab soalan-soalan lain sebab menulis lambat. Huaaa.


Ade la sesetengah subjek law yang saye suka, dan yang saya tak suka. Tapi nak tak nak kena belajar semua jugak. Ngehngehngeh. So sekarang dah sem 4. (kalau nak tahu, benda ni dah berada dalam draft since saya nak masuk sem 2 lagi. Haha) Tinggal lagi 2 sem je lagi untuk saya habiskan BLS saya ni. Lepas tu insyaAllah akan sambung ke LLB. Tapi dengar cerita LLB tu sangat menyeramkan. Tak seseronok belajar time BLS. 


Argh. Debar, debar. Apapepun doakan saya tau! InsyaAllah dengan doa rerakan yang dikasihi sekalian, segalanya akan dipermudahkan olehNya. Hihi.


Lepas dah tamat semua ni kemana pulak arah tuju saya? 
Kita nantikan 2 years from now! Zass. :p