Dashboard
Refresh
New Post
Sign Out
Gallery Myspace Facebook Twitter Friendster

Saturday, February 16, 2013

Kecurangan dan ketidaksetiaan

Hai. Jumpa lagi kita kan? Hihi.



Saya tak transfer gambar lagi ke laptop, so nanti-nantilah lekat gambar-gambar yang berkenaan dalam posting sebelum nni. Nampak? Nampak tak sifat saya yang suka menangguh dan tak excited langsung nak letak gambar dalam blog. Bukan sebab taknak, tapi sebab malas.


Takpelah. Mungkin sifat malas saya ni ade hikmahnya jugak kan. 


So sekarang ni topik saya adalah pasal curang. Yes. Curang as in orang tu dah ada relationship, tapi still flirt-flirt dengan orang lain. Tu yang orang kate curang, tak setia dan selalu orang akan put the blame on orang yang curang, dan orang yang melayan orang yang curang tu kan? But as for me...


Ada hikmah orang tu curang ataupun tak setia sebenarnya.
Ada hikmah orang lain tu layan orang yang ada relationship sebenarnya. 


Kita tak tahu, tapi Allah Maha tahu. Kita boleh salahkan orang tu sekarang, tapi di masa depan nanti kita mungkin akan berterima kasih kat orang tu sebab berlaku curang, ataupun tak setia. Buktinya? Saya sendiri. Saya berterima kasih bebanyak sebab kisah cinta lama yang tak berapa nak cinta sangat sebenarnya tu berakhir. Allah is great.


Memula in relationship memang berjanji akan setia semua. Tapi ketahuilah bahawa janji itu janji manusia dan janji manusia kebanyakannya janji palsu ibarat menanam tebu di tepi bibir. dan yes, janji Allah itu pasti. Jodoh Allah akan beri. Kita? Tak boleh berjanji, tapi boleh berusaha.


Lagipun, takde orang yang memang berniat untuk curang bila dah in relationship. Tapi ketidaksetiaan tu datang dengan sendirinya. Tetiba je dah tak setia. Takde sape duga. Lagipun mana ada orang suka jadi orang yang curang dan tak setia ni. Rosak imej. Bersalah seumur hidup. Kecuali dia memang player. 


Tapi player pun selalunye time kanak-kanak, zaman sekolah boleh la nak jadi player. Bila dah besar, dewasa, dah matang sikit, ramai je dah retired jadi player ni sebab memasing dah dewasa, harus lah matang dan ada fokus kat masa depan diri sendiri. Takde masa dah nak curang-curang time ni.


Mungkin Allah sengaja hilangkan rasa sayang dan setia seseorang tu sebab tu je la caranya nak mengajar diri kita untuk jadi lebih matang dan independent. Mungkin itu balasan kita. Mungkin itu keadilan untuk kita. Mungkin juga sebab ianya merupakan salah satu jalan ke jodoh kita, dan demi kebaikan kita sendiri. Allah has plan for each one of us, and His plan is always the best plan. Have faith.


So, dalam kes curang mencurangi, tak de sape salah. 


Walaupun dalam hati ni still ada sikit perasaan 'orang yang melayan tu yang bermasalah. Dah tahu orang tu dah kahwin/in relationship, back off je la'. Tapi still, akan cuba buang buruk sangka tu dan gantikan dengan 'Takpelah, Allah maha mengetahui. Sabar'. Sebab lagipun, kekadang manusia sendiri tak tahu macam mana dia boleh buat sesuatu perkara tu, walaupun dia sendiri tak suka bila perkara tu terjadi kat dia. Itu semua urusan Allah.


Manusia mana pernah setia, sebab syaitan sentiasa ada untuk buat kita jadi tak setia. Ada yang dapat lawan, ada yang tewas. Jadi, kalau betul nak harapkan kesetiaan, setia dekat Allah. 


Sebab Allah je yang akan sentiasa setia dengan kita. :)

SEKIAN, 10.05 PM.

Entri Pertama Tahun 2013

Assalammualaikum. :)


Lap-lap habuk dalam blog dengan penuh kasih sayang. Dah 6 bulan saya tinggalkan awak, ye blog. Kesian awak, mesti rindu saya kan? Eh tak. Saya yang rindu awak, sebenarnya. Saya rindu diri saya bila bersama awak. Ahh! Rindu waktu kita bersama dedulu. Saya cerita kat awak, awak dengar dengan penuh kasih sayang. Tak pernah sekalipun awak merungut, kan blog? Hihi.


Saya taknak buat janji palsu lagi. Janji palsu yang saya akan update blog dengan lebih kerap lepas ni. Kerana saya update blog ikut mood, dan kerajinan. Apa guna mood tanpa kerajinan, dan apa guna kerajinan tanpa inspirasi. Tapi saya tetap akan update, walau setahun sekali. Tak mungkin saya biarkan awak kesepian dan layu, kerana awak adalah kebahagiaan saya di waktu dulu. 


Wah. Kemain.

Sebenarnya, saya nak update blog ni pun sebab saya terasa nak cerita pasal sesuatu. Sesuatu yang saya rasa saya patut sematkan dalam blog supaya saya boleh kenang kembali di masa akan datang. Sebenarnya begini,  dalam masa kira-kira setahun seminggu dua yang lepas, saya giat berinteraksi dengan seseorang. Seseorang yang saya dah lama kenal. Kenal dari masa saya baru bergelar lepasan SPM lagi.


Masa tu kami tak berapa rapat, tapi selalu lepak sesama. Lepas dah masuk belajar tu terus tak contact dan tak jumpa... eh wait. Ada jumpa sekejap, dia datang uitm dan kami makan sesama. Haa, lepas tu tak jumpa sampai lah setahun seminggu dua yang lepas. Saya rasa macam mimpi pun ada sebab tak percaya kami boleh contact semula. Kali ni, interaksi yang tak putus-putus kecuali bila takda coverage.


Dan yang paling seronok, kami hanya berinteraksi melalui bbm je sebab masa tu dia tak berada di darat. Kami daripada kawan yang tak berapa rapat, jadi semakin rapat dan semakin mesra. Wah. Saya masa tu selesa berinteraksi dengan dia ni sebab kami kawan, dan kami boleh gila-gila bersama. So, seronok la kan. Nak bbm pun macam sentiasa ada topik nak cerita, sebab takde apape perasaan selain daripada kawan. Masa tu. Ehem.


Hehehehehehe.


Penat la menaip. Rase nak give up je bercerita sekarang ni. Haha. So skip skip skip, masa bulan 8 tahun lepas, dia dah kembali ke darat dan kami pun aktif berjumpa. Dia pun aktif kidnap saya bawak jenjalan. Skip skip skip lagi, masuk lah tahun 2013. dan kami masih berinteraksi hingga ke hari ini. Cumanya, mulai esok mungkin akan terpaksa putus interaksi seketika atas urusan kerja yang tak mengizinkan. Perasaan? Jangan cakap la. Rasa macam nak hilang separuh daripada diri yang semakin sebati.


Masa bergerak pantas. Bermula minggu lepas, saya ada masa seminggu je lagi sebelum kami terpaksa putus interaksi on the spot. Jadi, saya ada plan sesuatu untuk dia ni. Saya plan untuk buat early birthday surprise untuk dia since birthday dia is on 27th February, tapi dia terpaksa away mulai esok. So, saya dah plan nak buat pada hari Khamis, iaitu semalam. Plannya bermula dari minggu lepas. 


Saya bbm seorang kawan baik saya, Erwin yang juga merupakan kawan baik kepada seseorang ni dan dia yang tolong roger kawan-kawan yang lain yang memang kami sama-sama kenal. Since mereka semua sudah bekerja, susah nak pick a date yang semua orang free. Planning awal nak buat hari Rabu di mana Erwin akan ajak dia ni lepak with other friends as well.


Time diorang tengah lepak tu tetiba saya dan kakak saya dan kawan saya dan mak dia dan adik dia datang bawak kek nyanyi happy birthday reramai kat dia. Cantik kan plan macam tu? Memang dah ramai orang buat macam tu, cuma tak semua pernah merasai lagi. So. Itu plan pertama kami. Masa tu hari Rabu, minggu lepas. 


Since semuanya agak rushing, saya jadi kelam kabut sedikit. Kad tak buat lagi, hadiah tak cari lagi dan kek pun tak tempah lagi. Hari Jumaat baru pergi beli bahan-bahan nak buat kad. Sebab saya nak buat kad yang ala-ala scrap book, tampal-tampal gambar gitteww so memerlukan banyak bahan-bahan. Masa semakin pendek sebab hari Jumaat tu saya ke Kota Bharu dengan family untuk jenjalan. Kami balik hari Isnin.


Bla bla bla. Penat menaip datang kembali. Skip skip skip.


Sampai lah hari Rabu, iaitu semalam. Plan asal bertukar di mana saya deal dengan adik dia untuk dia ajak abang dia pergi dinner sesama dengan family. Lepastu baru saya dan kengkawan dia yang lain datang masuk tempat tu nyanyi happy birthday. Tapi plan ni tak jadi jugak sebab makan kat tempat tu memerlukan kos yang agak tinggi, dan rasa macam tak sesuai. Mak dia mencadangkan untuk buat kat rumah je.


Saya dengan gugupnya deal la dengan mak dia. Telepon dan berbincang, akhirnya kami sepakat buat kat rumah. Rumah dia. So, semalam, saya dan kakak saya pergi ke rumah dia untuk tolong mak dia masak and prepare untuk surprise di malam hari. 


Planning to surprise was at 8pm. Di mana kami menganggarkan yang dia akan balik ke rumah dari kursus pada pukul 6pm, dan terus naik ke bilik dia di tingkat atas untuk berehat dan kemudian kami datang pukul 8 reramai kat bawah tutup lampu and mama dia panggil dia turun so bila turun kami pun nyanyi happy birthday.


Tapi kita hanya mampu merancang, Tuhan yang menentukan. Nak dijadikan cerita, pukul 3 saya datang rumah dia dengan kakak saya sebab nak tolong masak spaghetti. Time dah datang tu tengok-tengok his mother dah settle masak spaghetti sauce tu tinggal nak alter je. I was like, wow! Sebabnya, saya punya main gelabah tanya abang cemana nak masak spaghetti semua sebab dulu pernah tolong mak masak sekali, tapi tak tahu bebahan ape, just tolong gaul je. Haha. 


Oh ya! Nak tahu satu cerita funny? I bought the wrong pastas! Kahkahkah. Time nak rebus the spaghetti tu baru perasan. Sebab masa beli pasta tu hari sebelumnya, saya main amik je pasta tu sebab selalu nampak mak guna packet yang brand and color macam tu and I didn't know that ada banyak jenis pastas since sumenye looked alike. Biasalah, baru first time beli barang dapur untuk sendiri punya purpose kan. Haha. I bought the Fettucine and Linguine pastas yknow. Nasib baik mama dia okay. Mama dia cakap, takpe takpe, aunty rasa ni pun okay ni.


Fuhh.


Okay sambung. Masa saya tengah tolong memasak kat rumah dia tu, time tu baru nak pukul 5pm, tetiba dia call saya. Dia cakap dia on the way datang rumah saya. Saya pun macam terkaku seketika sebab dia memang selalu surprisekan saya tetiba datang depan rumah nak kidnap saya bawak jenjalan. 


Saya bagi alasan saya takde kat rumah masa tu, keluar dengan family. Dia cakap okay then takpe. Dia balik rumah terus. Saya dengan kakak saya pun terus lintang pukang kemas-kemas untuk balik rumah. Takut tetiba terserempak dengan dia on the way nak keluar dari jalan rumah dia. Habis rosak plan. Fuh. Nasib baik takde.


Lepas tu, untuk memastikan dia ada kat rumah before pukul 8pm, saya ajak la dia keluar dinner sama malam tu. Dia cakap we'll see how. So, ingatkan lepas tu dia balik rumah terus, rupanya dia pergi jenjalan dengan kawan dia. Kawan dia tu tahu yang kami nak buat surprise untuk dia malam nanti, and he was in the plan. Dia patut say no to jenjalan with him sebab kawan dia tu tahu yang the birthday boy patut berada di rumah sebelum pukul 8 malam. 


So I was panicked. Yes. Sebab time tu dah pukul 7.30 lebih pun diorang tak balik lagi. His mother texted me tanya mana dia semua and I was panicked afraid that we won't make it. Ok tetiba dah bertukar bahasa.  So I bbmed him and said that later I will come to Subang and my father will drop me at his house. At 7.45 (me and my sister were on the road to his house), he bbm-ed me asking where am I and I lied to him, I said I was in Subang Parade. 


He then asked me to stay there and he will pick me up. Then I was, OMG OMG macam mana ni. Terus I bbm-ed him cakap takpe, balik dulu. Nanti I'll come to your house. But he still insisted to pick me up at Subang Parade. Dah la time tu kengkawan yang lain sume dah berkumpul kat Subang Parade. Diorang datang dari jauh and I was very terharu that they wanted to join in. Sebab lagipun diorang selalu busy bekerja.


So, time tu he was mad at me. Dia cakap dia dah kat luar ni, kenapa kena balik rumah, nanti kena keluar balik. I had no idea how to make him stay at home tau time tu. Rasa macam nak jerit je kat dia cakap 'why can't you just listen to me and stay at home and wait for my father to drop me there!!' haha. Tapi yang keluar hanyalah, 'Takpe, tunggu je kat rumah'. and guess what? He K-ed me. He never K me you know. Never. K like K. The mad kind of K. Ok.


So then masuk lorong rumah dia and I saw the guys were waiting for me already. I was so excited time tu and nervous too. His mom texted me saying that He's back already. Tapi kitorang tak masuk lagi sebab tunggu a friend of mine, Erisya to come. So, tak lama lepas tu Eri pun sampai. I was so excited that time. Haha. Pastu adik dia turun bawah and sambut kitorang.


Plan asal was to reramai tunggu kat living hall kt bawah tu dalam keadaan lampu tertutup and then bila dia turun terus nyanyi happy birthday. Tapi time tu plan bertukar. Kitorang tunggu kat luar reramai, tapi kat bahagian tepi rumah, bahagian garden. Lepas tu ingatkan dia dah nak turun, so we light up the candles. Candles from wondermilk yang ada tulis nombor tu. 


And guess what? Dia tak turun!! Hahahaha. Sampai nombor tu pun dah cacat. Dia tak turun-turun. So I tiup lilin tu dulu. Kahkahkah. And then tunggu for another signal. Time tu I knew that he was tired so mesti dia not in the mood. Sebab apa? Sebab dia K-ed me. Haha. So, tunggu je la signal kedua. This second time, his mother asked his sister, Nana to called him. Cakap his bestfriend, Ayie and Erwin datang. Ayie and Erwin time tu tunggu kat main door.


Kitorang still kat garden tunggu bile tah boleh light candles and sing happy birthday song to him. Punye main susah nak suruh dia tu turun bawah. Haiyerr. Patut I je texted him cakap dah sampai rumah. Since dia memang sedang menunggu me pun kan. Haha. Pastu, akhirnya dia turun. and kitorang pun slow-slow jalan dari garden dia tu and nyanyi happy birthday song to him.


Dia punya muka tu takde nampak surprised langsung. I was like .____. haha. Lilin pun tak sempat tiup dah padam since ade angin time tu. Pastu dia bebel-bebel cakap 'Ahhhh' kekonon memberontak and tak seronok pastu terus masuk rumah and keluar kat pintu lagi satu, yang kat garden tu. Pastu. Kat sane light up candles balik and properly die tiup candles and potong the cake. 


Dia nampak penat and tak surprised langsung. Cis! Mungkin sebab penat, tu yang tak tersurprised. Haha. Dia cakap dia tengah tengok video Najwa Latiff kena prank kat youtube tetibe Nana panggil cakap Ayie dengan Erwin ade kat bawah. Dia kata dia dah rasa something fishy sebab mane pernah la Ayie dengan Erwin datang sesama. Haha. 


Well, Ayie is his friend since childhood, while Erwin is his friend time kerja part time zaman lepas SPM dia dulu. So, Ayie and Erwin kenal pun through him. 


Lepas potong kek tu, kawan dia from highschool and academy datang sapa dia. Dia was like 'Woii, kau pun adee!' Pastu ape tah diorang sakat-sakat. Hahaha. Biaselah, lelaki khennn. And then Erwin citer la, masa birthday boy turun dah keluar pintu tu, dia tak tahu nak cakap apa. So he was like.. "Lighter ade lighter? Nak pinjam lighter" Tetibe. Pelik gile. Datang rumah orang memalam pastu tetiba mintak lighter. Sumpah lawak! Hahaha. Maybe yang baca tak rase lawak sebab tak berada di tempat kejadian. Tapi time tu memang lawak. Hahaha.


So, makan-makan-makan and lepak-lepak semua kat rumah dia. Pastu I asked him personally masa yang lain tengah busy makan borak semua 'Kenape nampak tak surprise? Tak suka ke my surprise ni?' and then he said he was tired. Hehe. Pastuuu dia cakap, 'You dah rosakkan plan I!' and I was like, eh plan ape ni? Haaa. Rupanya dia pun ade plan for me jugak on that day!


So I was laughing at him cause his plan dah gagal but my plan succeed. Kah kah kah. Pastu dia tak puas hati jugak maybe sebab ego taknak kalah and cakap my plan tak berapa nak berjaya sebenarnya since die dah rase something fishy bile ade Ayie and Erwin kat bawah. Cehhh. Padahal jeles! Hehehe. 


Ok la. Lepas tu sorang-sorang balik rumah and I helped his mother cuci the dishes and all. His mother sangat la sporting and relax je even I bought the wrong pastas at first. Haha. Lepastu, dah setel kemas semua. and the last crowd, dalam 6 orang rasanya (yang rapat-rapat) pun nak balik dah. Oh time tu my sister dah balik awal tapi saya tak ikut dia sebab nak tolong kemas-kemas. Bila semua dah balik, tinggal me, him and my friend sorang tunggu kat luar sebab kami balik sesama dia hantar, tetiba dia panggil saya masuk rumah.


He said he got something for me too. and he then gave me ice-watch's bag. That time, was my turn to feel surprised. and I was surprised! Tapi tak berapa nak surprise sebab sebenarnya dia memang nak beli ice-watch tu dah lama cuma takde masa je. Tapi still rasa surprised jugak la. Hihi. He said he bought himself the same with what he bought mine. Pure ice-watch red. Tapi for me is the small one and for him is the medium one. 


He said sebab tu dia nak amik me at Parade time I lied to him cakap I was in Subang Parade tu sebab dia nak pergi potong the strips so it'll fit my hands. Hihi. Rupanya memasing memang ada plan untuk each other. Bluetooth kami memang sentiasa kuat. Haha. Cuma nasib baik mine punya yang berjaya sebab my plan babitkan ramai orang, and food lagi. Dia punya plan just involve me and him je. 


So that was the end of yesterday's (Thursday) story. Yes. Saya taip benda ni petang Jumaat tadi. Cuma tak habis taip lagi tetiba dia ajak keluar. Sekarang dah pukul 2am hari Sabtu, and he's leaving the land soon. This time tak tahu la still boleh berinteraksi guna talifon bimbit ke dah tak boleh. Esok bila dia dah sampai baru lah boleh tahu. Wuu wuu. Tapi yang pasti, dah tak boleh dah dia nak kidnap saya pergi memana lepas ni. Tak boleh nak keluar sesama and make fun of each other secara reality dah. :-(


I'm gonna miss him. Bebanyak. Yes you. I know you'll read this cause you're my loyal stalker! Haha. By the way, mata dah penat sangat mintak untuk dipejam dah ni. So I guess I'll stop here and continue to put some pictures and hias-hias later. and wow! Tak perasan this entry tersangatlah panjang. Haha. Okbai.


Anyways, thank you so much for still coming and reading this blog. :D

SEKIAN, 2.17 AM


Tuesday, July 24, 2012

Menyeru Semangat


Hai korang.....

Sihat? :) Sepi nye blog ni kan. Tak tahu macam mane nak aktifkan diri balik. Setiap kali nak tulis something je, mesti sekerat jalan lepas tu macam takde semangat. Entah mane hilangnye semangat. Dulu pun macam ni jugak tapi dulu semangat tu at least ade la jugak datang menjengah. Ni tak, macam makin melesap entah ke mane.

Semangat~ Semangat~ Pulanglah padaku wahai semangat~ 
*Mandrem menyeru semangat datang*


Apapepun, Salam Ramadhan buat semua. Lepas ni kalau ade semangat saye akan update benda-benda yang saye nak update. Keh keh keh. Ok lah. Sampai di sini saje. Selamat Malam! :D

Nah hadiah untuk korang yang still sudi singgah bace blog ni. Hehe. :P

Sekian, Terima kasih. :)

Saturday, March 24, 2012

Apa salahnya bermadu?

Find someone who makes you feel like you are home.

Rasa macam pernah tulis dah pasal madu bermadu ni kat blog. Tapi sebelum ni tulis pasal orang ketiga, bukan pasal madu as in bermadu selepas kahwin. Sebenarnya, tak layak lagi la nak tulis pasal ni sebab saye ni kahwin pun belum, apetah lagi nak tulis pasal madu-madu ni kan.


Tapi tak salah kalau kita share ape yang kite rase kan? haa. So harini, tetiba rasa nak kongsi lak apa yang saya rasa pasal madu bermadu ni. Ceritanya bermula begini...


Saya sebenarnya rasa takut nak kahwin. Takut sangat. Bukan sebab saya taknak kahwin, tapi sebab saye takut kehidupan selepas kahwin tu. Yelah, dunia sekarang ni memacam. Memang kita tak doakan yang tak baik, tapi kita kena bersedia untuk sebarang kemungkinan. Walau macam manapun, diri kena kuat.

Belajar berdiri atas kaki sendiri terlebih dahulu.

Mungkin saye rase saye masih muda dan tak sampai seru lagi kot untuk berkahwin. sebab tu takut, kaann? Haha. Takpe, takpe. Go with the flow. Sekarang ni cerita pasal madu. Apa salahnya bermadu kan? sebenarnya idea untuk bermadu ni muncul selepas rasa takut nak berkahwin tu.


Madu in my term is in a good one. Apa salahnya bermadu ye dak? Lagi elok kita membenarkan ataupun mengizinkan suami kite kahwin lagi satu, daripada dia melafazkan talak ke atas kite kan? Allah paling tak suka penceraian. Lagipun, sebab tu Dia membenarkan lelaki kahwin empat. Sebab hanya pencipta yang tahu sifat ciptaan-Nya kan.


Lagipun sekarang perempuan makin ramai. Lelaki makin... tak tahu nak cakap makin ke mane perginye. Ade lelaki yang fight untuk dapatkan lelaki. So, pilihan perempuan sangatlah terhad. Nak keep one good guy sorang-sorang pun banyak pancaroba sebab lelaki senang digoda oleh perempuan lain, dan juga lelaki lain. Eh. Haha.

Daun tak selalunya hijau.

So sebab tu saye terfikir-fikir jugak. Kenapa perempuan tak suka bermadu? Sedangkan bermadu tu dihalalkan dan banyak ganjarannye. Semua perempuan nakkan suami yang baik-baik. Tapi tak semua orang dapat suami yang sememangnya baik. Begitu juga lelaki. Nak isteri yang baik-baik, tapi tak semua boleh dapat isteri yang dah memang baik.


Tu tugas kita la sebagai pasangan, untuk memimpin pasangan memasing berubah ke jalan kebenaran, kan? Hehe. So di sini kalaulah, KALAULAH ditakdirkan jodoh kite tu (suami) terjatuh hati kat perempuan lain mase berumahtangga, ape yang patut kite lakukan? Takkan kite nak meraung mintak break macam zaman percintaan kan? So... sebab tu saye terfikir untuk membuang sifat perempuan yang tak suka bermadu ni. Kah kah.


Ape salahnya berkongsi suami. Memang perit rasenye kot. Lagi-lagi kalau suami kita tu melebihkan kasih sayang die kat isteri yang lagi satu kan? Tapi, biasalah. Benda perit tu sebenarnya berada di fikiran kite je. Semuanya berpunca daripada diri sendiri. Kalau kita boleh terima, insyaAllah Allah akan sentiasa menolong kita.

Blooming like a flower.

Jadi, daripada memecahbelahkan rumah tangga, baiklah kite izinkan suami kite kahwin lagi satu. Kalau dia mampu, apa salahnya kan? Maybe mindset orang sekarang semua memusuhi permaduan sebab tu semua orang nampak buruk je bila dimadukan. Rasa malu? Ish. Ape kate reversekan rasa malu tu kepada rasa seronok. Seronok dimadukan.


Seronok kot bermadu. Nanti rumah takde la sunyi sepi je kan kalau suami busy. Boleh berkawan dengan madu kite. Main masak-masak sesame. Pastu kalau ade anak, anak-anak main bersame-same. Kan bahagia macam tu. Mengeratkan silaturahim sesame manusia. Lagipun, janganlah terlalu kedekut nak berkongsi kasih sayang seorang lelaki.


Perempuan sesame perempuan haruslah belajar mengasihi antara satu sama lain. Daripada dok dengki-mendengki je. Bosan kot. Dah la bosan, stress lak tu kalau asyik-asyik tak puas hati dengan sesame jantina. Haha. Maka, tolonglah ubah mindset tu. Perempuan sesama perempuan, kene la saling mengasihi ok. Bukan untuk dijelesi atau ditarik-tarik rambut. Kahkah

Contohi sifat tak kedekut berkongsi kasih sayang Mr. Woody.

Lagipun hidup ni hanya sementara. Sangat sekejap hidup ni untuk dihabiskan dengan rasa sakit hati kat orang lain. Sebab tuuu, saye rase kalau suami saye tetibe nak kahwin lain, saye akan kuatkan diri untuk tolong pinangkan dia dengan bakal madu saye tu. Statement saye ni mungkin boleh memakan diri sendiri satu hari nanti, tapi saya berharap kalau ditakdirkan saye bermadu nanti, saya harap madu saya tu baik orangnye. Hehe


Cerita pasal madu-madu ni, takde la pulak saye berharap saye akan bermadu. Kalau bermadu pun saya taknak jadi isteri kedua, sebab takut isteri pertama tak sempat nak ubah mindset untuk menyukai permaduan ni. So, saya nak jadi isteri pertama, dan kalau suami tetiba rasa nak kahwin lagi sebab jodoh datang lagi, mungkin saya boleh kot terima dan tolong madu saya tu sekali untuk sama-sama menerima saya. Eceh.


Yang penting, perempuan sekarang ni, sebelum berkahwin ni, kena kukuhkan ekonomi sendiri. Jangan mentang-mentang dah ade boyfriend kaya, atau bakal suami yang kaya, kita rasa taknak belajar pulak. Sebab fikir boleh hidup mewah selamanya. Kekayaan tu tak kekal ye anak-anak. Oleh itu, jangan menggantungkan diri sendiri sangat kat sesapa. Kat manusia, mahupun wang ringgit.

Together, one with another.

Habis tu nak bergantung kat siapa? Kat pencipta kita, dan juga diri sendiri. Perempuan, kenalah ada kedudukan ekonomi sendiri yang stabil. So bila berlaku babak-babak tak menyenangkan di masa depan nanti, takde lah kite terpaksa melakukan sesuatu yang kita tak suka semata-mata sebab kita terlalu bergantung hidup kat dia, iaitu suami kita tu nanti. Hihi.


Yelah, daripada kita asyik tak puas hati sampai berbomoh-bomohan untuk mendapatkan dan mengekalkan kasih sayang, baiklah kite terima je segala ketentuan-Nya kan. Lagipun kalau kite tengok dari sudut positif, tak buruk pun perkara dimadukan ni.


Kalau suami asyik sibuk bekerja, kite dengan madu kita kat rumah boleh lah spend time sesame kan. Haaa. Kan comel tuu! Nak nangis rase sebab rase macam comel je kalau macam tu. Hehe. Lepas tu best kalau anak ramai. Nanti rumah tu boleh jadi nursery. Meriah sikit dengan kanak-kanak. Lepas tu... eee. banyak kot benda menarik boleh dilakukan bersama madu.

Boleh buat pertandingan mewarna dekat rumah sendiri.

Bila kita dah fikirkan benda yang baik je, automatik benda yang buruk tak dapat kita nak fikir. Macam sekarang, bila mindset saya tak kisah dimadukan ni muncul, tetiba rasa macam seronok lak nak kahwin. Sebab macam dah sedia untuk mempunyai madu. Buat masa ni. Belum bersedia untuk berkahwin pun sebenarnya. Tapi dah bersedia untuk bermadu. Apakah semua ini! T___T


Apapepun ni semua apa yang bermain di fikiran saye je. Tak semestinya apa yang saye fikirkan ni akan terjadi seperti ape yang difikirkan. Yelah, benda realiti tak semudah fantasi dan imaginasi kan. Kita tak boleh nak cakap apape. Cuma, buat masa ni. Tu la ape yang saye fikirkan. Mungkin bila dah kahwin nanti, lain pulak jadinye kan. Just wait and see je laa. Hihi. Lambat lagi pun.


Lagi. ape lagi ye saye nak tulis kat sini. Tu je la kot. Lama dah kot tak update. Banyak benda nak diupdate tapi selalu taip separuh jalan je. Kahkahkah. So, sekarang ni harap-harap boleh lebih rajin sikit la nak mengupdatenye ye. Hehe. Terima kasih lah sebab sudi membaca. :)

Jemput minum.

P/S: Tak kisah dimadukan tak bermakna kita berdoa untuk bermadu.


SEKIAN. Photo by : Flickr User.

Friday, November 11, 2011

Wasiat untuk kesayangan(s)

Harini tetiba rasa macam nak buat wasiat untuk kesayangan.

Family, Besfriend(s), Ex, Crush(s), Future husband, Readers.

#Dear Mak,

Mak.... eyka tak tahu nak cakap ape dekat mak tapi mak lah orang yang paling eyka kagumi dalam dunia ni. Mak tetap bersabar dengan karenah eyka yang selalu malas-malas. Mak selalu ajar eyka untuk jadi positif. Mak tak pernah berkasar dengan eyka even eyka ni degil. Kekadang eyka selalu tak dengar cakap mak. Bukan sebab eyka tak dengar, tapi eyka kan degil. Tapi mak tetap sabar dekat eyka. Mak cakap elok-elok dengan eyka. Walaupun eyka suke merajuk tak tentu pasal. Eyka sayang mak sangat-sangat. Perasaan sayang yang tak pernah hilang dalam lubuk hati ini. Walau eyka degil macam mane pun, mak tetap number 1 dalam hati eyka. Always and forever :)


#Dear Abah,

Abah... orang kate hidung kite same. Mane tak same, eyka kan anak abah. Hihi. Abah ni seorang abah yang best dalam dunia. Walaupun kite jarang berinteraksi, sebab eyka lebih rapat dengan mak, tapi eyka tak pernah rase jurang antare kite. Tetap rase rapat dengan abah, serapat dengan mak. Abah selalu marah eyka secara tersirat. Kalau eyka balik lambat, abah risau rupenye tapi abah cakap dekat mak, tak cakap dekat eyka. Mungkin sebab abah taknak tertinggi suare dekat eyka kot kan? Sebab lelaki kekadang kalau marah, tertinggi suare. Tapi eyka memang paling tersentap kalau abah tinggi suara sebab abahkan jenis yang cool. So bila seorang yang cool itu marah, memang boleh menusuk ke kalbu. Abah sentiase jadi lelaki pertama yang paling eyka sayang dalam hidup eyka, sebelum bakal suami eyka nanti. Hihi


#Dear Ana,

Ana! Kakak pertamaku. Aku tahu ko garang, tapi garang-garang pun kau tetap kerek. Eh? Haha. takde la. Garang-garang ko pun, kau sebenarnye care kat aku kan? Aku tahu itu melalui raut wajahmu. Hihi. Kite selalu bertengkar sebab kau ego, aku pun ego. Aku tak tahu kenape kau ego dan aku ego. Mungkin sebab kau sulung, dan aku bongsu kot. Haha. Ana ni suke buat aku gelak dengan pelbagai perbuatan die. Tak tahan na! Aku terbayangkan kau kalau nak buat aku gelak je mesti aku gelak je jugak. Haha. Die ni kakak yang tegas, dan berpengetahuan luas. Selalu share everything yang die tahu pasal anything dekat aku dengan atin since aku kecik-kecik dulu. Aku banyak bende nak cakap pasal ko tapi aku malas. So kalau kau bace ni, aku harap kau diam je buat-buat macam ko tak pernah bace ye? Sayang you bebeh. Mwah mwah.


#Dear Man,

Wah. Dah bertunang ko ye. Harap kau kahwin nanti boleh belanje aku topap hari-hari. Keh keh. Aku tahu takde function aku tulis pasal ko sebab ko takkan bace. Kalau kau sebenarnye bace pun aku tahu kau akan buat macam tak bace, so aku rase baik aku tulis je. Man, kau sedar tak yang kau ni baik? Kau lelaki yang baik sebab ko duduk rumah lebih daripade kau keluar rumah. Mungkin sebab zaman kau meronggeng dah tamat kot, sebab tu ko malas nak keluar. Apapepun kau suke cari pasal dengan aku secara tiba-tiba dan tanpa diduga. Dulu kau ni walaupun pendiam tapi cepat marah orangnye, tapi sekarang makin matang kot tu yang kau jarang marah dah. Apapepun aku taknak admit yang aku sayang ko walaupun aku sayang. Eh? Haha


#Dear Atin,

Atin. Kau ni kakak yang sensitip dan lemah lembut. Berbeza dengan Ana. Kau ni lemah lembut dari segi hati dan perbuatan. Aku harap kau jadi tegas sikit di dunia yang mencabar ini sebab aku takut ko tertipu kang. Tapi aku tahu, orang pun tak sanggup nak tipu ko. Hihi. Kau ni rajin. Ana pun rajin, tapi zaman die rajin dah berakhir. Dulu die rajin lebih daripade kau. Sekarang kau yang rajin. Rajin in term kemas-kemas rumah, teman mak pergi pasar, jemur kain, basuh kain. Kau tak penat ke tin? Haha. Kau dengan ana dah tahap layak untuk berkahwin dah dari segi urusan rumah tangge. Aku harap satu hari nanti aku pulak akan menggantikan kerajinan kau menguruskan rumah tangge kite ni. Mwah mwah. Sayang ko walaupun aku tak ngaku!

#Dear Ijat,

Ijat ni seorang abang yang baik. Memang semua kakak kakak anda abang-abang saye baik baik belaka. Haha. Ok. Die ni degil jugak suke keluar rumah, tapi biase la memude memang gitu. Kang kalau dah penat keluar tu, memang duduk rumah je la macam man. Die ni rajin dan abang yang baik sebab dulu time sekolah die yang rajin hantar and amik kat mane-mane tanpe mempersoalkan kenape die harus amik dan hantar adik die ni. Tanggungjawab abang lah katekan. Keh keh. Aku tak sabar nak tengok ko bercinte jat. Kalau kau dah jumpe perempuan yang betul-betul faham and sesuai dengan ko, jangan lupe ajak aku makan same-same dengan die! Sayang ko sebenarnye tapi.. malas ah nak cakap. Bai. Haha.


#Dear Bestfriend(s),

(Dear my bestfriend(S) kat sini patutnye. Sebab for me, bestfriends memang comes after family. Tapi bestfriends ramai sangat. Dari sekolah rendah, sekolah menengah dan seterusnye universiti. So I'll do it on my next entry k kawan-kawan ku yang dikasihi sekalian. hihi)

#Dear Ex,

Dah jadi ex pun tetap dear ape kes ni? Haha. Ok, taktahu nak bahasakan diri ape tapi I'll address U as P je lah eh. P, banyak bende oh eyka nak cakap senanye. First, eyka nak mintak maaf sebab selalu ego and keras kepala. Bukan sebab tak sayang, tapi sebab dah memang nature macam tu, kot? haha. Eyka selalu cakap kite tak sesuai. Mesti P banyak sakit hati kan dengan Eyka. Tapi takpe, sebab kite dah berpisah dah sekarang. So harap hati yang sakit tu boleh diubati dengan seseorang yang lebih dekat. Eyka tahu P bukan tak setia, tapi mungkin sebab takat tu je kot jodoh kite. Eyka terasa jugak ah mase memula dulu tapi kejap je. Kejap sangat. So sekarang eyka mintak maaf kalau tak boleh nak berkawan balik dengan P as you requested. Bukan sebab eyka taknak, tapi eyka rase baik takyah la sebab perempuan next dengan P tu mesti tak suke kalau kite berkawan. I know because I am a girl. It's a girl instinct. But we're good kan? Apapepun, I nak cakap yang I valued our friendship more than relationship k? Thanks sebab pernah jadi orang yang sentiasa ade untuk Eyka. Sekarang eyka harap P boleh jage the next one after me elok-elok. Jangan jadi macam kite k? and jangan risau sebab eyka dah lame maafkan P dan P pun tahu eyka bukan pendendam dan pemarah orangnye kan. Ngeh ngeh


#Dear Crush 1,

I'm into you sekarang ni. I have the instinct that you're into me too. HAHA. Tapi I know that it's just a feeling. Perasan kan eyka ni. Keh keh. Ok sebenarnya, minat kat dia ni. Lepas dah putus hubungan dengan the ex, tetibe ade perasaan kat die ni. Sebenarnya, ade perasaan kat ramai orang. Biaselah, single. Mude lak tu. tapi ku tahan je perasaan itu. Haha. Ok, this guy seorang yang baik. Kate-kate die pun baik-baik belaka. Pastu kalau borak dengan die, tak pernah gaduh tau. Sentiase macam ok. Hihi. Sekarang ni, kalau ade, ade lah kan kite. Sebab he's a good guy, so mesti ramai perempuan suke. Kalau eyka pun suke, perempuan lain lagi la suke agakye. Tapi buat mase ni, memang taknak bercinte dah bukan sebab serik, tapi sebab penat. Tunggu ade komitmen kang baru start mendalami perasaan minat yang ade dalam diri ni.


#Dear Crush 2,

See. Kate single, memang minat ramai-ramai la. Sebab hati tengah free dan takde terikat dengan mane-mane laki kan sekarang ni so macam senang nak attracted dekat orang yang memang ditakdirkan untuk diminati oleh saye, kot kan? Haha. Ok die ni saye minat sebab.. entah sebab ape. Sebab ape ye. *fikir jap* sebab die ni mental-mental sikit kot. Minat takat minat je sebab rase macam kite tak serasi je. Wuu wuu. Bukan sebab tak serasi ke ape, tapi sebab... tak wujud feeling tu. Belum lagi kot. Mungkin sebab die ni cerah kot. Haha. K, kalau kite ditakdirkan bersame nanti satu hari kite akan ye. Jangan bersedih hati kalau kite tak leh bersame. :P


#Dear Crush 3,

Baru 3 crush, ape ade hal. Haha. Sebab perasaan tak fixed lagi kot memang camni la. Perasaan kukuh penah keluar time dengan ex tu jele, tapi kite terkandas di tengah jalan. Ngeh ngeh. Kalau korang rase macam saye still ade feeling dekat ex, itu tidak salah. Sebab kami berpisah pun bukan sebab tak sayang. Tapi sebab memasing redha kot. Jangan risau sebab saye takde perasaan Nak ataupun Mahu dah kat die sekarang ni. Sebab saye dah minat kat orang lain. Hihi. Tinggal nak tebalkan perasaan tu je dan mane tahu, jadi future husband ke kan? Huahua. Anyway, crush ketige ni best sebab suke gaduh dengan die. Tu je. Haha. Bai.


#Dear Crush 4,

Ok ni last. Die ni saye minat dah lame. Lame since sebelum bercinte dengan si ex dulu. Kehkeh. Sampai sekarang pun still minat gak ah, tapi minat setakat minat je jugak. Die ni orang first yang mude daripade saye yang saye minat. Sebab die mude setahun pun still tak rase die adik. Mungkin sebab dah minat kot, so perasaan mengatakan die tu adalah adik pun hilang. Haha -,-. Anyways perasaan ni bertepuk sebelah tangan je sebab I know he's into who. Jangan risau sebab perasaan minat-minat ni tidak berkekalan dan tidak mudah disemai sebab saye selalu menyekat penyemaiannye. Selalu limitkan perasaan sendiri towards other guys walaupun minat. Sebab, malas ah bercinte. Bosan. dan penat. Kalau kawan best. Hubungan tu berpanjangan dan sentiase diberkati. So takkan sesenang boleh putus, even tak sehaluan. Hihi


#Dear Future Husband,

Sayang! I tak tahu di mana you sekarang. I harap you jaga diri you elok-elok k. I harap you bukan jenis yang main-mainkan perasaan orang lain sebab I yang naya nanti di masa depan kelak bila perempuan yang you main-mainkan tu cari you balik time kita dah berumahtangga. You bukan tak tahu perempuan sekarang ni memacam jenisnye. Suke berdendam tanpa niat yang sah. Apapepun I percaya you orang yang baik sebab kalau tak baik, masakan you boleh jadi I punya husband. Kan kan? hihi.


I masih tertunggu-tunggu waktu untuk kite bertemu sekarang ni. Jangan risau sebab I simpan hati dan perasaan I yang tidak berbelah bagi pada you sorang je. I tahu jugak you akan jadi superhero yang boleh menyelamatkan I daripada kancah duniawi ni. Hehe. I tahu you akan jadi seorang yang boleh menguruskan I, dan boleh diuruskan oleh I. Kita sama-sama menguruskan each other. You mesti boleh lead I kan, sebab I hanya akan tergoda dengan orang yang ade leadership. I nak you tegas dalam memimpin I sebab I ni degil dan ego.


I harap you boleh bersabar dengan karenah I yang macam budak-budak kadang-kadang sebab nakkan attention daripada you. Hihi. Jangan risau sebab I ni sangat setia orangnya. Sebab I tahu macam mana nak kawal perasaan I terhadap orang-orang yang berlainan jantina. I ni kan hati batu. dan buat masa sekarang, I memang sedang nantikan you je. I takkan bercinta lagi walaupun I ada 4 orang yang I minat sekarang ni. Sebab I taknak bina perasaan yang mendalam untuk orang lain selain you seorang.


Cukup lah dengan I punya ex sorang tu yang I rasa macam tak patut bercinta dengan dia sebab dia bukan you, my future husband. I tahu you mesti lagi hebat daripada dia nanti sebab you boleh pikat hati I. I akan lebihkan you lebih dari segala-galanya. Tu yang I buat wasiat untuk you lebih panjang daripada orang lain. Tengok betapa istimewanya you di hati I walaupun kita tak pernah berjumpa lagi sekarang ni, I sudah pun menunjukkan ciri-ciri yang I sentiasa setia menanti you. :P


Nanti apapepun sifat you, I yakin I boleh terima. Dan I yakin you pun boleh terima sifat I, kecacatan I, sebagaimana I terima sifat dan kecacatan you. Maklumlah, I kan you punya tulang rusuk. So I akan sokong you sepanjang hayat dan jodoh kita. I pun akan jaga diri I baik-baik sehinggalah kita bertemu. Andaikata I bercinta lagi selepas ini, dan tetiba itu bukanlah you, I mintak maaf sangat-sangat. Sebab I tak tahu pulak yang dia tu bukan you. Tapi tak pe sebab I akan cuba sedaya upaya untuk tidak bercinta lagi selain dengan you, k sayang?


Sebab I taknak rasa bersalah sepanjang hayat sebab pernah memperduakan cinta I pada you, even before kita bertemu. Tak kiralah di mana you berada sekarang ni, I know we can be a great partner together, insyaAllah. Sebab you kan jodoh I. Eeee! Sayangnye kat you even kite tak bertemu lagi. Hehe. Harap you tak bace ni sampailah kite dah berkahwin nanti. Nanti baru you tahu betapa I dah start menyayangi you even before kite bertemu lagi. Harap jodoh kite kekal sampai akhir hayat, k? K, sayang. I love you very much in advance. :)


#Dear Reader(s),

My silent ataupun tak silent reader, terime kasih sebab bace blog saye dan teruskan membaca walaupun macam tak best sebab banyak lagi blog yang best-best diluar sane untuk di bace. Saye seronok sebab ade pembaca yang sudi membaca. Sebab itu lah tujuan saye berblog. Memule tujuan saye blog sebab saye bosan, so rase macam nak tulis something. Tak sangke time tu ade jugak orang yang bace. Kini bile ternyata memang ramai yang suke baca, saye jadi takut nak kongsi ape yang saye nak. Mengenai perihal sehari-harian saye. Sebab tu saye lebih gemar cite pasal benda yang random dan general. Kekadang je selitkan perihal harian dekat sini. hihi. Apapepun saye harap anda teruskan membaca. Bukan membaca blog saye, tapi membaca apape yang menarik sebab tabiat membaca itu kan satu tabiat yang baik. hihi. Mintak maaf atas segala salah silap bahasa dan pustaka saya selama ini. Korang memang awesome! :)


Sekian, Terima kasih.

12.o1PM. Photos by : Ana Flávia Cador